Handläggare sökes till bostadsanpassning på Stadsbyggnadskontoret

Stockholms Stad, Stadsbyggnadskontoret, Bostadsanpassningsavdelningen

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.

Stadsbyggnadskontoret planerar för ett framtida Stockholm på uppdrag av stadsbyggnadsnämnden. Vi arbetar med stadsplanering såväl översiktligt som på detaljnivå, bygglov, stadsmätning, fastighetsbildning och bostadsanpassning. Stadsbyggnadskontoret har ca 370 anställda och vi sitter centralt på Kungsholmen med ca tio minuters gångavstånd till Stockholms central. Förvaltningens verksamhet genomsyras av värdeorden professionell, lösningsorienterad, helhetssyn och arbetsglädje.

Arbetsplatsbeskrivning
Bostadsanpassningsavdelningen söker handläggare av utredningsärenden. På avdelningen arbetar ca 25 personer och vårt uppdrag är att administrera bostadsanpassningsbidraget. Det är ett kommunalt bidrag som kan sökas av personer med funktionsnedsättning för att kunna bo kvar i sin bostad och leva så självständigt som möjligt. Vi söker nu ytterligare en handläggare för ett vikariat om inledningsvis 6 månader.

Arbetsuppgifter
Som handläggare av utredningsärenden kommer du att handlägga och besluta om ansökningar gällande bostadsanpassningsbidrag. Detta innebär att utreda om ansökta anpassningar kan utföras ur medicinsk, teknisk och ekonomisk synpunkt. Dessa bedömningar grundar sig förutom på lagstiftning också på ex vis bedömning av medicinska intyg om funktionsnedsättning. Vid behov ska du också bistå sökanden och andra med information och rådgivning.

Arbetet är variationsrikt och innebär såväl hembesök, ritningsgranskning, skriftlig rapportering i vårt ärendehanteringssystem samt delta aktivt i att hitta bra lösningar för sökanden till en skälig kostnad. Du kommer att ha många kontakter, både inom och utom avdelningen. Externa kontakter kan vara sökanden själva, deras vårdgivare, fastighetsägare, entreprenörer och andra som kommer i kontakt med bostadsanpassning.

På avdelningen tar vi stöd av varandra och vi har flera arbetsgrupper som fungerar som bollplank i komplexa ärenden. Du kommer att ingå i en eller flera grupper som förvaltar och utvecklar bedömningsgrunder och rutiner för arbetsområdet. Avdelningen ligger i framkant vad gäller service och arbetar ständigt med kvalitetssäkring. Vi är öppna för nya idéer, gärna från nya medarbetare, och vi arbetar kontinuerligt med att utveckla våra rutiner, mallar och metodik. Därför vill vi att du ska ta en aktiv roll i vår kvalitetsutveckling. Verksamheten är skattefinansierad.

Kamratskapen och lagandan är god på avdelningen och vi tar aktivt stöd av varandra och har stort erfarenhetsutbyte.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en relevant högskole-/universitetsutbildning. Erfarenhet av att ha arbetat med utredningar och funktionsnedsättningar på olika sätt, gärna inom offentlig förvaltning, ses som meriterande. Vi vill att du har flerårig erfarenhet av myndighetsutövning samt handläggning, gärna av bostadsanpassningsbidrag samt att kännedom om frågor relaterade till dessa områden är meriterande. B-körkort, kunskaper i Officepaketet samt goda kunskaper i svenska språket, i såväl tal och skrift, är ett krav för tjänsten.

I denna rekryteringsprocess lägger vi stor vikt vid följande egenskaper:
Du är van vid att driva dina egna processer och planerar och strukturerar ditt arbete på ett effektivt sätt. Du har en god administrativ och analytisk förmåga och du kommunicerar på ett tydligt och pedagogiskt sätt. Din samarbetsförmåga är god och du har ett lyhört förhållningssätt. I myndighetsrollen krävs en god förmåga att kunna göra objektiva och sakliga bedömningar samt att kunna ställa tydliga krav och fatta beslut. Då vi är en organisation i förändring söker vi dig som har ett flexibelt förhållningssätt, ser möjligheter i förändringar och utmaningar och som bidrar med engagemang och kompetens.

Ansættelsesform Tidsbegrænset ansættelse mere end 6 måneder
Arbejdstid Fuldtid
Startdato Enligt överenskommelse
Antal ledige stillinger 1
Arbejdstid 39,5h/v
By Kungsholmen
Region Stockholms län
Land Sverige
Referencenummer 2017/6912
Kontakt
  • Linda Vonstad, Avdelningschef, 08-50827388
  • Anna Magnusson, HR-konsult , 08-50827158
Fagforeningsrepræsentant
  • Björn de Maré SACO , 08-508 28 281
  • Fanny Nordqvist Darell Vision , 08-508 27 573
Publiceret 11.10.2017
Sidste ansøgningsdag 25.10.2017
Uddannelseskrav

Att arbeta i Stockholms stad

Att jobba i Stockholms stad

Ta reda på hur det är att jobba i Stockholms stad genom vår karriärsida.

Till Karriärsidan
Läs mer om oss här

Dele links