Projektledare, inköp och leverantörsreskontra

Stockholms Stad, Stadsledningskontoret, Finansavdelningen

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.

Stadsledningskontoret är kommunstyrelsens förvaltning. Vi ansvarar för styrning, uppföljning och utveckling av stadens verksamheter utifrån den vision och budget som kommunfullmäktige har beslutat om. Vi är drygt 300 anställda som i huvudsak arbetar med strategiska frågor som har stor betydelse för stadens verksamheter.

Tjänsten som projektledare är placerad på Systemutvecklingsenheten som är en del av finansavdelningen. Enheten består idag av 12 personer som arbetar i en stimulerande och utvecklande miljö med högt tempo. Enhetens uppgift är främst arbete med utveckling av koncernens ekonomisystem (Business World, Agresso), inom fem olika processer där upphandling till betalning är en av dem. Under 2018 påbörjas också ett versionsuppgraderingsprojekt av Agresso. E-handel är ett område som växer inom staden och just nu pågår ett arbete för att få en sammanhållen e-handelsprocess inkl. systemstöd, från behov/upphandling till inköp/betalning. Från och med januari 2019 är enheten även systemägare för koncernens upphandling- och avtalssystem.

Vi erbjuder dig

Systemutvecklingsenheten är en kreativ arbetsplats där kompetens och samarbete är en viktig grund för arbetsglädje och goda resultat. Vi har tydliga mål och ansvarsområden där ett stort eget ansvar råder.

Goda kompetensutvecklingsmöjligheter.

Stort nätverk inom Stockholms stad med många samarbetsytor.

Stora möjligheter till att påverka utvecklingen av stadens systemstöd för upphandling, avtal, inköp och leverantörsreskontra.

Flexibel arbetstid, friskvårdstid och friskvårdsbidrag, med träningslokaler i nära anslutning till arbetsplatsen.

Arbetsuppgifter

Som projektledare ansvarar du för att utveckla stadens inköpssystem(e-handel) i ett team om 3 personer som har helhetsansvar för processen upphandling till betalning. Inköpssystemet är en modul i ekonomisystemet Agresso. Den nyttjas för närvarande av samtliga stadens förvaltningar och sex av stadens bolag.

Du ansvarar för att strategiskt planera, beställa och följa upp systemets utveckling och förvaltning. Inom dina kontaktytor informerar och kommunicerar du externt till leverantörer samt internt till processägare, förvaltningar och bolag. Du deltar även aktivt i enhetens samverkan och generella utvecklingsarbete. I rollen ansvarar du för att starta och driva utredningar och projekt (både självständigt och i grupp) samt utvärdera och prioritera önskemålen utifrån verksamhetens behov. Du arbetsleder de konsultstöd som förekommer inom processen och samverkar med stadens Serviceförvaltning kring e-handelsfrågor.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

  • Erfarenhet av att utveckla ekonomisystemsprocesser, både på egen hand och i grupp
  • Relevant högskoleutbildning inom ekonomi eller motsvarande
  • Erfarenhet av (projekt)ledning i it-utvecklingsprojekt
  • Erfarenhet av inköpsmodulen/e-handel och/eller leverantörsreskontran, i Agresso eller liknande system
  • Du utrycker dig tydligt i tal och skrift på svenska

Meriterande:

  • Erfarenhet av ekonomi-/inköpstjänst inom större offentlig förvaltning
  • Erfarenhet av e-handelsprocessen (behov/upphandling till inköp/betalning)
  • Erfarenhet från upphandling/avtalshantering enligt LOU
  • Kunskap om grundläggande redovisning inom aktuellt område
  • Erfarenhet av förvaltningsmodellen pm3 eller motsvarande

I denna rekrytering lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och följande kompetenser:

För att lyckas i denna roll krävs att du är självgående och driver dina utvecklingsprojekt framåt på egen hand. Du behöver också vara flexibel för att kunna följa den snabba förändringen och utvecklingen inom e-handel. Rollen kräver att du är tydlig och kommunikativ då du ansvarar för möten och presentationer både med interna som externa kontaktytor. Du har nära kontakt med verksamheten, som har behov och önskemål inom området. Vi förväntar oss att du är serviceinriktad, behjälplig och tillmötesgående samtidigt som du håller ihop kommunkoncernens systemlösning. Som projektledare arbetar du främst som strategisk beställare och du behöver utvärdera och prioritera behov i förvaltningsåtagandet och i utvecklingsprojekt, detta utifrån hela kommunkoncernens nytta. I rollen ställs du inför utmaningar som behöver analyseras och utvärderas, vilket innebär att du har tålamod och en god analytisk förmåga.

Välkommen med din ansökan!

Övrigt

Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion, funktionsnedsättning och ålder.

Ansættelsesform Fastansat
Arbejdstid Fuldtid
Startdato Enligt överenskommelse
Antal ledige stillinger 1
Arbejdstid Heltid
By Stockholm
Region Stockholms län
Land Sverige
Referencenummer 2018/4725
Kontakt
  • Sandra Grönqvist, Projektledare, 08-508 29 377
  • Bo-Bertil Larson, HR-konsult, 08-508 117 17
Fagforeningsrepræsentant
  • Annica Walther, Vision, 076-12 41 553
  • Anna Saldeen Jonsson, SACO, 076-12 29 087
Publiceret 04.07.2018
Sidste ansøgningsdag 08.08.2018

Att arbeta i Stockholms stad

Att jobba i Stockholms stad

Ta reda på hur det är att jobba i Stockholms stad genom vår karriärsida.

Till Karriärsidan
Läs mer om oss här

Dele links