Skarpatorpsskolan söker en 4-9 lärare i svenska och engelska

Stockholms Stad, Utbildningsförvaltningen

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.

Arbetsplatsbeskrivning

Skarpatorpsskolan är en kommunal F-9 skola i Skarpnäck. Skolan består av två byggnader F-3 respektive 4-9. Det finns även en grundsärskola F-6 i egna lokaler. Skarpatorpsskolan består av totalt 520 elever och 110 medarbetare. På 4-9 är det ca 250 elever och 40 medarbetare varav 30 är lärare. Prioriterade områden för Skarpatorpsskolan är digitalisering, delaktighet och rörelse. Vi är en skola med språket i fokus vilket innebär att vi arbetar mycket med läs och skrivprocesser samt kommunikation. Skolan är en 1 till 1 skola, vi har valt att satsa på iPads och datorer som arbetsverktyg. Vi vet att en god språklig utveckling stärker elevernas möjligheter att klara även de övriga teoretiska ämnena. Därför har alla lärare på skolan arbetat med språkutveckling. För att kunna bidra till att fostra demokratiska samhällsmedborgare är delaktighet ett av nyckelorden. I åk 4-9 finns det 3 specialpedagoger, 3 sva-lärare samt resurstjänster som arbetar med elever som behöver särskilt stöd. Vi har skolkurator, skolsköterska och skolpsykolog på heltid samt syv på halvtid.

Arbetsbeskrivning

Vi vet att en god språklig utveckling stärker elevernas möjligheter att klara även de övriga teoretiska ämnena. Därför har alla lärare på skolan arbetat med språkutveckling. Vi arbetar med Reading to Learn och Stärk språket/Lyft språket. Vi har arbetat mycket med Barbro Westerlunds bok ”Att undervisa i läsförståelse”. Skolverkets läslyft blev ett bra startskott för att utveckla ett kollegialt lärande. Våra resultat i svenska är mycket bra. Vi har 8 förstelärare som bildar ett team för att tillsammans bidra till den skolutveckling skolan valt. De kommande 3 åren är ”delaktighet” det gemensamma temat för all personal. För att kunna bidra till att fostra demokratiska samhällsmedborgare är delaktighet ett av nyckelorden. Via ett kollegialt lärande utforskar vi tillsammans detta ämne ur en mängd synvinklar. Lärargruppen tycker att det är mycket spännande och lärorikt. Vi arbetar inte enbart med klassen som utgångspunkt utan mentorsgruppen är lika viktig. Varje mentor träffar sin grupp 2 ggr/vecka som är schemalagd. Arbetssättet är bland annat tematiskt där gruppen är oerhört viktig för det individuella lärandet. Efter varje temaperiod inbjuds föräldrar och anhöriga för att se vilket arbete som bedrivits. På 4-9-delen har vi 3 specialpedagoger, 3 sva-lärare samt 3 resurstjänster som arbetar i ett resursteam för elever som behöver särskilt stöd både i klass och i mindre grupp. Vi har både skolsköterska och kurator på heltid samt Syv på halvtid. Föräldrasamarbetet är basen för vår verksamhet där samtalet bygger på dialog. Vi utgår från ett systemteoretiskt tänkande när vi samtalar med föräldrar och elever där helheten är viktigare än delarna. Av dig krävs ett intresse för pedagogiska och metodiska frågor samt en god samarbetsförmåga med såväl elever, personal och inte minst föräldrar. Känner du igen dig i detta så är vi en skola för dig.

Kvalifikationer

Legitimerad lärare i svenska och engelska.



 

Type of employment Permanent position
Contract type Full time
First day of employment 180813
Number of positions 1
Full-time equivalent 100%
City Stockholm
County Stockholms län
Country Sweden
Reference number 2018/1543
Contact
  • Inger Forsmark, biträdande rektor, 0850817298
  • Gunnar Jonsson, rektor, 0850817180
Union representative
  • Christer Bertils, LR, 08-50817211
  • Jenny Jansson, Lärarförbundet, 08-50817251
Published 12.Mar.2018
Last application date 08.Apr.2018 11:59 PM CEST
Identification requirements
Education requirement

Att arbeta i Stockholms stad

Att jobba i Stockholms stad

Ta reda på hur det är att jobba i Stockholms stad genom vår karriärsida.

Till Karriärsidan
Läs mer om oss här

Share links