Biståndshandläggare till nya enheten för äldre!

Stockholms Stad, Älvsjö SDF, Avdelningen socialtjänst, Enheten för äldre

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.

Arbetsplatsbeskrivning

Vi ser behov av att utöka vårt team med en person och undrar därför om du vill anta utmaningen och bli en del av vårt trevliga biståndshandläggarteam? Vi erbjuder dig en arbetsplats med god sammanhållning och en vilja att alltid bli bättre.

Vi går nu in i en ny organisation med mottagningsteam och hemteam. Vi har en nära och tillgänglig ledning. Du får en introduktionsplan och en mentor som nyanställd. Du går bredvid din mentor under introduktionen och mentorn följer dig under dina första 6 månader som anställd.

Arbetsbeskrivning

Enheten för äldre handlägger ca 650 personer över 65 år som har behov av kommunal vård och omsorg. Äldre är en spännande målgrupp som ger ett brett perspektiv på social arbete, då vi möter alla som har fyllt 65 år med behov av omsorg, oavsett tidigare livserfarenheter.

Enheten för äldre är organiserad i förvaltningens nya avdelning för socialtjänst. Alla socialtjänstens enheter har ett bra samarbete och vi har nära till varandra då vi sitter gemensamt i förvaltningshuset.

Enheten för äldre utgör äldreomsorgens beställarenhet och vårt uppdrag är, att utifrån gällande lagstiftning svara för myndighetsutövning och beställning inom verksamhetsområdet. Uppföljning av beviljade insatser, verkställighet och kostnader ingår som ett led i handläggningen. Som biståndshandläggare hos oss ansvarar du för att utreda behov, bedöma, besluta och följa upp insatser för personer över 65 år enligt socialtjänstlagen (SoL) och lagen som stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Du har många samverkanspartners, bland annat anhörigkonsulent, hälso- och sjukvården och utförare av vård- och omsorg.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har en socionomexamen eller annan högskoleutbildning som vi finner likvärdig för tjänsten. Vi vill att du är nyfiken och redo att anta nya utmaningar. Du trivs i rollen som myndighetsutövare och komplexiteten som den för med sig. Du har förmåga att planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt så att du håller uppsatta tidsramar. Du är trygg, har en god samarbetsförmåga och gillar att arbeta både i team och självständigt. Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet. 

I rollen som biståndshandläggare krävs det att du tycker om att dokumentera. Även muntlig kommunikation är viktig, därför är det av vikt att du uttrycker dig väl i både tal och skrift på svenska.

Det är meriterande om du har kunskap om Stockholms stads sociala system, Paraplyet. Vi ser att du har några års arbetslivserfarenhet av biståndsbedömning eller myndighetsutövning inom socialtjänstens andra områden samt kunskap i gällande lagstiftning.


Övrigt

Vi erbjuder dig en arbetsplats med korta beslutsvägar, tillgängliga chefer och en god sammanhållning i teamet. Som anställd får du juridisk och social handledning. Under dina första 6 månader har du en introduktionsplan. Under den tiden har du en mentor som du kan vända dig till.

Du erbjuds friskvård på arbetstid och vi har ett eget gym i förvaltningshuset. Vi tillämpar flex- och sommartid.

Skicka din ansökan snarast då intervjuer sker löpande!

Anställningsform Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning Heltid
Tillträde Enligt överenskommelse
Antal lediga befattningar 1
Sysselsättningsgrad 100%
Ort Älvsjö
Län Stockholms län
Land Sverige
Referensnummer 2018/2590
Kontakt
  • Therese Lang, Enhetschef, 08-508 215 21
Facklig företrädare
  • Shahanaz Khan, Akademikerförbundet Saco, 08-508 21 524
Publicerat 2018-04-23
Sista ansökningsdag 2018-05-07
Utbildningskrav Högskola/universitet

Att arbeta i Stockholms stad

Ta reda på hur det är att jobba i Stockholms stad genom vår karriärsida.

Till Karriärsidan
Läs mer om oss här

Dela länkar