Fältförlagd socialsekreterare

Stockholms stad

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.

Bromma stadsdelsförvaltning erbjuder dig en arbetsplats där dina insatser verkligen kan göra skillnad och bidrar till samhällsnyttan i en växande stadsdel. Här är aktivt medarbetarskap och tydligt ledarskap grunden för en utvecklande verksamhet.

Arbetsplatsbeskrivning

Resursenheten vid Bromma stadsdelsförvaltning är utförare för behandlande och förebyggande verksamheter inom barn/ungdom, familj och vuxna.  Enheten ligger under verksamhetsområde Socialtjänst och Fritid och har drygt 40 anställda uppdelat på tre delar, Boende och resurs för vuxna, Fält och fritid samt Resursgruppen. Vardera del leds av en biträdande enhetschef. På enheten arbetar vi intensivt med utveckling och nytänkande och har stort brukarfokus.

Nu söker vi en vikarierande fältförlagd socialsekreterare till Boende och resurs för vuxna, BRV. Inom verkssamheten utförs öppenvårdsinsatser för personer från 18 år och uppåt i form av stöd till boende i stadsdelens försöks- och träningslägenheter, behandling och gruppverksamhet gällande missbruksproblematik samt arbetsmarknadsinsatser.

Verksamheten består av en boendegrupp med 5 medarbetare samt en boendesamordnare, två behandlare i öppenvården samt en arbetsmarknadsverksamhet med en arbetskonsulent och en arbetscoach. 

Arbetsbeskrivning

Du kommer att ingå i boendegruppen och arbeta på uppdrag av och i samarbete med beställarenheter i Bromma. Arbetet innebär i första hand att stödja våra hyresgäster boende i försöks- och träningslägenheter enligt uppdrag. Utöver detta utför vi vräkningsförebyggande och uppsökande insatser, motiverande insatser och stöd till personer med eget boende samt akut boende och stöd till våldsutsatta samt våldsutövande vuxna. Målsättningen med våra insatser är att de boende skall komma vidare till ett eget självständigt boende och att göra en varaktig förändring gällande missbruk, psykisk ohälsa och andra allvarliga sociala problem.

Du ingår i ett team som arbetar med kontaktmannaskap där arbetsuppgifterna är skiftande och utgår från brukarens behov och uppdraget. Du arbetar på uppdrag från socialsekreterare som utreder och tar beslut om insatser. Du ansvarar för att regelbundet, dokumentera i journalsystem, upprätta genomförandeplaner, göra uppföljningar, delta i nätverksmöten och föra statistik utifrån uppdraget. I arbetet kan även förekomma att utföra behandlande insatser för att stödja och motivera till fortsatt nykter- drogfrihet genom att hålla kurser i återfallsprevention (ÅP) och motiverande samtal (MI) såväl enskilt som i grupp tillsammans med verksamhetens behandlare. Vi erbjuder även stöd för anhöriga till missbrukare. 

Vi erbjuder dig ett omväxlande och spännande arbete där du har möjlighet att påverka innehållet. Du deltar tillsammans med övrig personal i verksamhetens planering, uppföljning och utveckling utifrån aktuella behov och Kommunfullmäktiges mål. Du kommer att samarbeta med övrig personal i verksamheten samt utredande socialsekreterare, stadsdelens budget- och skuldrådgivare, den lokala beroendemottagningen och andra vårdgivare.

Kvalifikationer

Socionomexamen eller likvärdig beteendevetenskaplig högskoleexamen. Du ska framförallt ha kunskap och erfarenhet av att arbeta med personer med beroendeproblematik och psykisk ohälsa samt ha ett genuint intresse för motivations och förändringsarbete. Kunskaper i olika evidensbaserade behandlingsmetoder som Motiverande samtal och Återfallsprevention är meriterande liksom kunskaper inom området våld i nära relation samt vräkningsförebyggande arbete. För att skapa möjligheter för förändring är det viktigt att involvera fler aktörer, både från det professionella likväl från privata nätverket. Vi ser därför med fördel att du har erfarenhet av nätverksarbete. Du ska ha kunskap om gällande lagstiftning samt riktlinjer inom området samt ha kännedom om och gärna ha erfarenhet av arbete med socialtjänstens myndighetsutövning. Du ska ha en god kommunikations- och samarbetsförmåga, ha förmåga att ta egna initiativ. Du ska ha dokumentationsvana och kunna utrycka dig väl i tal och skrift samt ha förmågan att planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett bra sätt. Du behöver ha en god förmåga att samverka med andra kollegor, enheter och myndigheter. Vi söker dig som är en trygg, stabil och empatisk person som även är tydlig och kan sätta gränser. Du har stort tålamod, kan och förstår att hantera konflikter. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. 

Övrigt

B körkort är ett krav

Viss kvällstjänstgöring kan förekomma

Vikariat 8 månader med eventuell möjlighet till förlängning.

Anställningsform Tidsbegränsad anställning
Anställningens omfattning Heltid
Tillträde 2018-08-01
Antal lediga befattningar 1
Sysselsättningsgrad 100%
Ort Bromma
Län Stockholms län
Land Sverige
Referensnummer 2018/2230
Kontakt
  • Marika Henriksson, 08-50806251
Facklig företrädare
  • Kamilla Lantz, Vision, 08-50840645
  • Marcus Sjöberg, SACO, 08-50806327
Publicerat 2018-04-10
Sista ansökningsdag 2018-04-24
Utbildningskrav Högskola/universitet

Att arbeta i Stockholms stad

Att jobba i Stockholms stad

Ta reda på hur det är att jobba i Stockholms stad genom vår karriärsida.

Till Karriärsidan
Läs mer om oss här

Dela länkar