Nu söker vi dig som vill jobba med digitalisering och ärendehandläggning!

Stockholms Stad, Socialförvaltningen, IT och Telefonienheten

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.

Socialförvaltningen i Stockholms stad har en övergripande och samordnande roll för socialtjänstens individ och familjeomsorg och funktionshinderområdet. Här skapas goda förutsättningar för att möta invånare i behov av socialtjänstens stöd. I nära samarbete med stadsdelsförvaltningarna bidrar vi till en modern, digital, rättssäker, likställd och kunskapsbaserad socialtjänst och vi har ett starkt utvecklingsfokus. Inom förvaltningen erbjuds ett stort utbud av stödinsatser till stadens invånare och utbudet förändras utifrån stockholmarnas behov och stadsdelsförvaltningarnas önskemål. Arbetet sker ofta i nära samverkan med andra myndigheter, civilsamhälle och näringsliv. Socialförvaltningen ansvarar också för stadens serverings- och tobakstillstånd och utför tillsyn.

Vi erbjuder dig
En hög kompetens inom enheten, goda möjligheter att utvecklas inom digitalisering, IT och telefoni samt en mycket trevlig arbetsmiljö med mycket humor och skratt. En centralt belägen arbetsplats i Farsta med närhet till tunnelbana, pendel och köpcentrum.

Socialförvaltningen ansvarar för stadsövergripande verksamheter inom socialområdet, säljer tjänster samt bereder frågor till kommunstyrelsen om hela stadens socialtjänst. Inom socialförvaltningen arbetar cirka 900 medarbetare och arbetet präglas av engagemang och hög kvalitet. Socialförvaltningen är indelad i fyra avdelningar; avdelningen för stadsövergripande sociala frågor, socialtjänstavdelningen, avdelningen för mottagande av nyanlända och administrativa avdelningen.

Administrativa avdelningen består av följande enheter; ekonomi, personal, kommunikation, IT, juridik-, upphandling och föreningsstöd, lokal och kansli samt intern service. Administrativa avdelningens uppdrag är att framförallt ge stöd och service till nämnd, ledning och chefer.

Enheten för digitalt verksamhetsstöd svarar för att förvaltningens e-tjänster och IT-stöd tas i drift samt sköter den tekniska förvaltningen av IT-stöden. Enheten är ett gemensamt stöd för Socialförvaltningen samt Farsta stadsdelsförvaltning och ansvarar för den operativa hanteringen av Äldreförvaltningens IT och telefoni. Enheten består av åtta medarbetar.

Då vår nuvarande person som ansvarar ärendehantering och digitalisering ska gå på föräldraledighet, söker vi nu dennes vikarie. Vikariatet sträcker sig fram till den 31 december 2018 med möjlighet till förlängning.

Arbetsbeskrivning
I rollen som ärendehantering/Digitalisering kommer du att stödja chefer och medarbetare på Socialförvaltningens, Äldreförvaltningens och Farsta stadsdelsförvaltnings inom digitalisering, IT och telefoni. Rollen innebär ansvar för ärendehantering och digitalisering och fördelningen är cirka 50/50. 

Din arbetsuppgifter bestå av:
Ärendehantering:

  • gå igenom inkommande beställningar, genomföra beställningar, fördela beställningar samt identifiera och följa upp ogenomförda beställningar
  • ta ut rapporter, när statistik efterfrågas
  • ge förslag på eventuella förbättringar i systemen

Digitalisering:

  • delta i enhetens arbete med att hjälpa verksamheterna digitalisera sina nuvarande analoga arbetssätt och nyttja modern teknik såväl mot brukarna som kollegor.
  • delta i arbetet med att höja verksamheternas kompetens om stadens digitala möjligheter och verktyg

Kvalifikationer
Vi ser att du som söker:

  • har en eftergymnasial utbildning med relevant inriktning alternativt arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
  • har erfarenhet av liknande arbetsuppgifter som vi bedömer som relevanta för tjänsten
  • har erfarenhet av IT-system och är en god administratör
  • har god kunskap i användande av dator

Det är meriterande om du:

  • har erfarenhet av arbete med ärendehantering, beställningar och felhantering.
  • verksamhetsförståelse, se tekniska lösningar på verksamhetens problem
  • arbetat som gruppledare på en helpdesk

Vid intervjun kommer vi lägger stort vikt vid följande kompetenser:
Som person är du tillmötesgående i sitt bemötande, du skapar kontakter och underhåller relationer. Du arbetar bra med andra människor, lyssnar, kommunicerar och har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra. Du tar initiativ, sätter igång aktiviteter och uppnår resultat. Planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Sätter upp och håller tidsramar. Du uttrycker en positiv attityd till ditt arbete och handlar i enlighet med fattade beslut, verksamhetsplanen, mål, policys och riktlinjer.

Välkommen med din ansökan!

Vi erbjuder dig
Tillsättning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas.

Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion, funktionsnedsättning och ålder.

Läs gärna mer om Stockholms stad som arbetsgivare:
http://www.stockholm.se/Arbete/Att-arbeta-i-Stockholms-stad/
https://www.linkedin.com/company/stockholms-stad

Anställningsform Tidsbegränsad anställning
Anställningens omfattning Heltid
Tillträde Enligt överenskommelse
Antal lediga befattningar 1
Sysselsättningsgrad 100%
Ort Farsta
Län Stockholms län
Land Sverige
Referensnummer 2017/7000
Kontakt
  • Thomas Persson, IT-strateg , 08-508 25 037
  • Linda Gustavsson, HR-konsult, 08-508 11 740
Facklig företrädare
  • Karin Wrannvik, Ledarna , 076-129 07 50
  • Per Broman, Vision, 08-508-255 80
  • Kristofer Pasqiuer, SACO , 08-508 250 82
Publicerat 2017-10-19
Sista ansökningsdag 2017-11-05

Att arbeta i Stockholms stad

Ta reda på hur det är att jobba i Stockholms stad genom vår karriärsida.

Till Karriärsidan
Läs mer om oss här

Dela länkar