Samordnare till återsökning av statsbidrag för flyktingmottagning

Stockholms stad

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.

Stockholm är landets ledande tillväxtregion. Det kräver en arbetsmarknad där arbetsgivare kan rekrytera den kompetens de behöver och där stockholmarna har möjlighet att byta bransch, komma tillbaka i arbete eller studera vidare. Arbetsmarknadsförvaltningen ansvarar för stadens samlade
arbetsmarknadsinsatser och vuxenutbildning - kommunal vuxenutbildning inklusive utbildning i svenska för invandrare, särskild utbildning för vuxna och yrkeshögskola.

Vill du veta varför du borde arbeta hos oss? Klicka här för att se en film om Arbetsmarknadsförvaltningen och vårt uppdrag!

Arbetsplatsbeskrivning

Samordnaren ingår i statsbidragsgruppen som är en del i arbetsmarknadsförvaltningens ekonomistab. I statsbidragsgruppen ingår ytterligare två samordnare samt två administratörer. Ekonomistaben består av 16 personer. Du rapporterar direkt till förvaltningens ekonomichef.

Arbetsbeskrivning

Samordnare av återsökning av statsbidrag arbetar med att följa upp, informera, återsöka och bevaka att statsbidrag utbetalas i enlighet med lagar och förordningar och i rätt tid. Arbetet förutsätter att samordnaren är väl insatt i och kan tillgodogöra sig lagtexter. Regelsystemet i den gällande ersättningsförordningen är komplicerat och under förändring. Ny ersättningsmodell gäller från och med 1 juli 2017, vilket gör att tjänsten kommer vara en del i ett utvecklingsarbete.

Arbetet är mycket självständigt och innebär egen kontakt med Migrationsverket, staden centralt och stadens stadsdelsförvaltningar. En viktig del i arbetet är att sprida information inom Stockholms stad och att skapa förståelse för vikten av arbetssätt som underlättar återsökning av statsbidrag.

I uppdraget ingår att genomföra löpande kontroller, kvalitetssäkra underlag samt fördela medel i återsökningsprocessen. I arbetet ingår att hantera stora mänger data från verksamhetssystem och i excel. I rollen som samordnare kommer även finnas ett gruppledaransvar som innebär övergripande processledning, samordning och arbetsledning av statsbidragsgruppen samt löpande avrapportering till ekonomichef. Statsbidragsgruppens medarbetare besitter expertkompetens inom sitt yrkesområde och arbetsledningen kan med fördel ske genom ett coachande förhållningssätt. I gruppledarrollen ingå ej personal- eller budgetansvar, detta ligger i ekonomichefens uppdrag och ansvar. I rollen ingår även att driva på utvecklingen av handläggningsrutiner och systemstöd för återsökningsprocesserna.

Kvalifikationer

Akademisk examen med samhällsvetenskaplig, juridisk inriktning eller annan utbildning i kombination med erfarenhet som arbetsgivaren bedömer lämplig för uppdraget.

Anställningsform Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning Heltid
Tillträde snarast
Antal lediga befattningar 1
Sysselsättningsgrad 100%
Ort Globen, Stockholm
Län Stockholms län
Land Sverige
Referensnummer 2017/6329
Kontakt
  • Charlotte Goliath, ekonomichef, 0850835513
Facklig företrädare
  • Per Broman, Vision, 076-8254801
  • Georg Ingelsson, SACO, 08-50835626
Publicerat 2017-09-22
Sista ansökningsdag 2017-10-06
Utbildningskrav Högskola/universitet
Yrkeshögskola

Att arbeta i Stockholms stad

Att jobba i Stockholms stad

Ta reda på hur det är att jobba i Stockholms stad genom vår karriärsida.

Till Karriärsidan
Läs mer om oss här

Dela länkar