Bygglovsavdelningen söker handläggarassistenter

Stockholms Stad, Stadsbyggnadskontoret, Bygglovsavdelningen

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.

Stadsbyggnadskontoret planerar för ett framtida Stockholm på uppdrag av stadsbyggnadsnämnden. Vi arbetar med stadsplanering såväl översiktligt som på detaljnivå, bygglov, stadsmätning, fastighetsbildning och bostadsanpassning. Stadsbyggnadskontoret har ca 370 anställda och vi sitter centralt på Kungsholmen med ca tio minuters gångavstånd till Stockholms central. Förvaltningens verksamhet genomsyras av värdeorden professionell, lösningsorienterad, helhetssyn och arbetsglädje.

Till Sveriges största bygglovsavdelning söker vi nu handläggarassistenter. Vi är ca 90 medarbetare, fördelade på fyra enheter som hanterar olika ärendetyper och arbetar nära varandra i team. Vi handlägger allt från små tillbyggnader till skolor, sjukhus och nya bostadskvarter. Vi gör tillsyn av byggnationer och byggnader. Ett viktigt uppdrag för oss är också att ge råd och information till stockholmarna.

Arbetsbeskrivning
Som handläggarassistent stöttar du bygglovshandläggare och byggnadsinspektörer på bygglovsavdelningen. Exempel på arbetsuppgifter kan vara granskning och vissa förberedelser av beslut, utskick av underrättelser till grannar, hantering av akter inför arkivering, avsluta ärenden, bevakning av inkomna handlingar samt stöttning till handläggarna i övrigt förekommande arbetsuppgifter.

På bygglovsavdelningen i Stockholm arbetar vi kontinuerligt med att effektivisera bygglovsprocessen samt att alltid ge medborgarna hög service och ett professionellt bemötande.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har utbildning inom samhällsbyggnad, arkitektur, teknik eller motsvarande utbildning/kunskaper som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har goda kunskaper i Officepaketet samt goda kunskaper i svenska språket, i såväl tal och skrift.

Aktuell erfarenhet av bygglovsprocessen i en likvärdig roll är meriterande. Likaså arbetserfarenhet från stadsbyggnadsområdet, offentlig verksamhet och erfarenhet av administrativt och serviceinriktat arbete. Det är även meriterande om du arbetat med någon typ av ärendehanteringssystem samt har kunskaper inom PBL.

Vi lägger stor vikt vid följande kompetenser i denna rekrytering:
Du har en god administrativ förmåga och planerar och strukturerar ditt arbete på ett effektivt sätt. Du trivs bra med att arbeta i team och du har ett lyhört förhållningssätt. Som person är du lugn och stabil. Du kommunicerar på ett tydligt och pedagogiskt sätt och säkerställer att budskap når fram. Vidare har du intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och du anstränger dig för att leverera lösningar. Då vi är en organisation i förändring söker vi dig som har ett flexibelt förhållningssätt och som ser möjligheter i förändringar och utmaningar och som bidrar med engagemang och kompetens.

På Stadsbyggnadskontoret blir du en viktig del av en myndighet i förändring där vi alla är aktiva, tillgängliga och trovärdiga.

Välkommen med din ansökan!

Anställningsform Tidsbegränsad anställning
Anställningens omfattning Heltid
Tillträde Enligt överenskommelse
Antal lediga befattningar 4
Sysselsättningsgrad 39,h/v
Ort Kungsholmen
Län Stockholms län
Land Sverige
Referensnummer 2017/5170
Kontakt
  • Mikael Mattsson, enhetschef, 08-508 274 18
  • Anna Magnusson, HR-konsult , 08-508 271 58
Facklig företrädare
  • Fanny Nordqvist Darell, Vision , 08-508 27 573
  • Björn de Maré, SACO , 08-508 28 281
Publicerat 2017-08-16
Sista ansökningsdag 2017-08-30

Att arbeta i Stockholms stad

Att jobba i Stockholms stad

Ta reda på hur det är att jobba i Stockholms stad genom vår karriärsida.

Till Karriärsidan
Läs mer om oss här

Dela länkar