HR-konsult till stadsledningskontoret

Administrativa avdelningen, Staben

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.

Stadsledningskontoret är kommunstyrelsens förvaltning. Vi ansvarar för styrning, uppföljning och utveckling av stadens verksamheter utifrån den vision och budget som kommunfullmäktige har beslutat om. Vi är drygt 300 anställda som i huvudsak arbetar med strategiska frågor som har stor betydelse för stadens verksamheter.

Arbetsplatsbeskrivning
Administrativa avdelningen har ett brett ansvarsområde som innefattar bland annat ansvar för stadsledningskontorets budget- och verksamhetsarbete och HR-stöd, genomföra guidade visningar, administrera uthyrningen av Blå Hallen och Gyllene Salen samt borgerliga vigslar. Vi ansvarar även för att medarbetarna på kontoret har förutsättningar att göra ett gott arbete i säkra lokaler. Avdelningen består av 28 medarbetare fördelade på tre enheter. Befattningen som HR-konsult är placerad på staben där vi är 8 medarbetare. 

Arbetsbeskrivning
Som HR-konsult arbetar du som konsultativt stöd till chefer och medarbetare inom arbetsrätt, arbetsmiljö- och hälsa, rehabilitering, rekrytering, jämställdhet och mångfald samt lönefrågor, både på operativ och strategisk nivå.
Du kommer planera och genomföra informations- och utbildningsinsatser för förvaltningens chefer och medarbetare samt medverka vid fackliga förhandlingar. Vissa personaladministrativa uppgifter ingår också.
Du kommer också arbeta med den årliga löneöversynen, och med att ta fram riktlinjer och rutiner inom personalområdet.

Kvalifikationer
Du har:
• Högskoleexamen från personalvetarprogrammet, socionomprogrammet eller annan utbildning som prövas likvärdig
• Minst 5 års aktuell erfarenhet av kvalificerat och konsultativt personalarbete.
• Erfarenhet av arbete med personalfrågor inom en politisk styrd organisation
• Goda kunskaper i Officepaketet
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift

Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av personalarbete i kommunal verksamhet, gärna i Stockholms stad. 
• Kunskap om Stockholms stads personalsystem, både löne- och förhandlingssystem samt befintliga rapportsystem

Som person är du drivande och resultatorienterad och är intresserad av utvecklings- och kvalitetsarbete. Du har en god samarbetsförmåga och trivs med många kontaktytor, både internt och externt. Du har ett strukturerat arbetsätt och van vid att arbeta självständigt. För att trivas i rollen och på vår förvaltning är det viktigt att du är flexibel och har ett lösningsfokuserat förhållningssätt. Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper för detta vikariat.

Välkommen med din ansökan!

Anställningsform Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning Heltid
Tillträde Enligt överenskommelse (april 2017)
Antal lediga befattningar 1
Sysselsättningsgrad 100%
Ort Kungsholmen
Län Stockholms län
Land Sverige
Referensnummer 2017/1066
Kontakt
  • Christina Heglert, administrativ chef, 08-50829050
Facklig företrädare
  • Anna-Maja Hellberg, Saco, 08-50840624
  • Annica Walther, Vision, 076-1241553
Publicerat 2017-02-24
Sista ansökningsdag 2017-03-10
Utbildningskrav Högskola/universitet

Att arbeta i Stockholms stad

Att jobba i Stockholms stad

Ta reda på hur det är att jobba i Stockholms stad genom vår karriärsida.

Till Karriärsidan
Läs mer om oss här

Dela länkar