Jurist sökes till bostadsanpassning på stadsbyggnadskontoret

Stockholms Stad, Stadsbyggnadskontoret, Bostadsanpassningsavdelningen

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.

Stadsbyggnadskontoret planerar för ett framtida Stockholm på uppdrag av stadsbyggnadsnämnden. Vi arbetar med stadsplanering såväl översiktligt som på detaljnivå, bygglov, stadsmätning, fastighetsbildning och bostadsanpassning. Stadsbyggnadskontoret har ca 370 anställda och vi sitter centralt på Kungsholmen med ca tio minuters gångavstånd till Stockholms central. Förvaltningens verksamhet genomsyras av värdeorden professionell, lösningsorienterad, helhetssyn och arbetsglädje.

Arbetsplatsbeskrivning

Bostadsanpassningsavdelningen söker en jurist. På avdelningen arbetar ca 25 personer och vårt uppdrag är att administrera bostadsanpassningsbidraget. Det är ett kommunalt bidrag som kan sökas av personer med funktionsnedsättning för att kunna bo kvar i sin bostad och leva så självständigt som möjligt.

 

Arbetsuppgifter

Som jurist kommer du att bistå hela avdelningen med rådgivning kring den lagstiftning som berör avdelningens sakområde. Vidare kommer du handlägga ansökningar enligt lagen om bostadsanpassningsbidrag. Detta innebär att utreda ansökningar från enskilda personer med olika funktionsvariationer gällande anpassningar i och i anslutning till bostaden. I arbetet ingår att göra tekniska och ekonomiska bedömningar samt bedömningar utifrån medicinska intyg. Vid behov ska du bistå sökanden med information och rådgivning.

Som handläggande jurist arbetar du både självständigt och tillsammans med andra inom avdelningen med bostadsanpassningsärenden och den juridik som är kopplad till dessa. Arbetet är variationsrikt och innebär såväl utredning, rådgivning, rutin- och processframtagande, skriftlig rapportering och dokumentation. Du kommer att ha många kontakter, både inom och utom avdelningen. Externa kontakter kan vara sökanden själva, deras vårdgivare, fastighetsägare och andra som kommer i kontakt med bostadsanpassning.

På avdelningen tar vi stöd av varandra och vi har flera arbetsgrupper som fungerar som bollplank i komplexa ärenden. Du kommer att delta i ärendemöten där du tillsammans med avdelningschef, handläggare och ingenjörer diskuterar svårare ärenden. Du kommer även att ingå i en eller flera grupper som förvaltar och utvecklar bedömningsgrunder och rutiner för respektive arbetsområde.

Avdelningen ligger i framkant vad gäller service och arbetar ständigt med förbättringar. Vi är öppna för nya idéer, gärna från nya medarbetare, och vi arbetar kontinuerligt med att utveckla våra rutiner, mallar och metodik. Därför vill vi att du ska ta en aktiv roll i vårt utvecklingsarbete. Verksamheten är skattefinansierad och kamratskapen god på avdelningen.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har en juristexamen och har erfarenhet av att ha arbetat med juridiska frågor inom offentlig förvaltning. Vi ser gärna att du är tingsmeriterad. Det är meriterande om du har erfarenhet av lagen om bostadsanpassningsbidrag, plan- och bygglagen och kännedom om frågor relaterade till dessa områden. Önskvärt är också att du arbetat med traditionell ärendehantering på myndighet. Goda kunskaper i Officepaketet samt goda kunskaper i svenska språket, i såväl tal och skrift, är ett krav.

I denna rekryteringsprocess lägger vi stor vikt vid följande kompetenser:

Du är van vid att driva dina egna processer och planerar och strukturerar ditt arbete på ett effektivt sätt. Du har en god administrativ och analytisk förmåga och du kommunicerar på ett tydligt och pedagogiskt sätt. Din samarbetsförmåga är god och du har ett lyhört förhållningssätt. I myndighetsrollen krävs en god förmåga att kunna göra objektiva och sakliga bedömningar samt att kunna ställa tydliga krav och fatta beslut. Då vi är en organisation i förändring söker vi dig som har ett flexibelt förhållningssätt, ser möjligheter i förändringar och utmaningar och som bidrar med engagemang och kompetens.

Anställningsform Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning Heltid
Tillträde Enligt överenskommelse
Antal lediga befattningar 1
Sysselsättningsgrad 39,5 tim/v
Ort Kungsholmen
Län Stockholms län
Land Sverige
Referensnummer 2018/1580
Kontakt
  • Linda Vonstad, avdelningschef, 08-508 27388
  • Malin Witkowsky, HR-konsult, 08-508 27552
Facklig företrädare
  • Björn De-Maré, SACO, 08-508 28281
  • Fanny Nordqvist-Darell, VISION, 08-508 27573
Publicerat 2018-03-14
Sista ansökningsdag 2018-04-03
Utbildningskrav Högskola/universitet

Att arbeta i Stockholms stad

Att jobba i Stockholms stad

Ta reda på hur det är att jobba i Stockholms stad genom vår karriärsida.

Till Karriärsidan
Läs mer om oss här

Dela länkar