Två Socialsekreterare till Vuxenenheten/socialpsykiatri

Stockholms Stad, Kungsholmen SDF, Vuxenenheten

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.

Arbetsplatsbeskrivning
Vuxenenheten består av åtta socialsekreterare , två behandlingsassistenter, en case manager, en bosamordnare, en administrativ assistent, en biträdande enhetschef och en enhetschef.

Vi handlägger ärenden med missbruksproblematik , relationsvåld samt socialpsykiatri.

Vuxenenheten ingår i Socialtjänstavdelningen och arbetsplatsen är belägen i moderna lokaler på Lindhagensgatan 76

Arbetsbeskrivning
Dina arbetsuppgifter kommer att vara att utreda och handlägga  ärenden enligt socialtjänstlagen. Din tjänst kommer innefatta att arbeta med personer med psykiska funktionshinder.
Vi arbetar med utredningsvertyget DUR och vi arbetar med Motiverande samtal som metod. Under hösten kommer socialpsykiatrihandläggarna att ha juridisk handledning/ utbildning.

I arbetet som socialsekreterare kan det bland annat ingå att konsultera, aktualisera ärenden, inhämta information, göra bedömningar, fatta beslut och följa upp insatser. Ditt arbete utgår från den lagstiftning och det kunskapsstöd som finns och du arbetar utifrån en evidensbaserad praktik, dvs. att du använder de tre kunskapskällorna; brukarnas perspektiv, teoretisk kunskap och beprövade erfarenheter.

I ditt arbete kommer du att samarbeta både med kollegor i staden och externa samarbetspartners som till exempel landsting, försäkringskassa, polis och arbetsförmedling.

Vi söker dig som trivs med ett omväxlande arbete i en föränderlig miljö där den ena dagen inte är den andra lik! Vi söker nu en socialsekreterare med inriktning socialpsykiatri.

Kvalifikationer
Du har socionomexamen.

Du arbetar både självständigt och strukturerat genom att planera, organisera och prioritera ditt arbete väl. Du är relationsskapande och har mycket god förmåga att etablera kontakt med människor i en utsatt situation. Du är lugn, stabil och har förmågan att behålla ett realistiskt perspektiv på situationer som uppstår i det dagliga arbetet som myndighetsutövare.

Du har en problemlösande analysförmåga, du arbetar bra med komplexa frågor och kan snabbt analysera situationer och fatta beslut. Du har en mycket god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört sätt samt trivs med att samverka med andra professioner, ständigt med individen i fokus. Du värdesätter olikheter och förstår att olika bakgrund, kultur och grupptillhörighet kan påverka en själv och andra på olika sätt.

Eftersom arbetet oftast innebär att möta människor i kris och/eller med en komplex livssituation är det väldigt viktigt att du själv kan se möjligheter, förmedla hopp och bemöta människor på ett respektfullt sätt.

Anställningsform Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning Heltid
Tillträde 1 juni
Antal lediga befattningar 2
Sysselsättningsgrad 100%
Ort Kungsholmen
Län Stockholms län
Land Sverige
Referensnummer 2017/2587
Kontakt
  • Lena Helmersson Agge Enhetschef, 08/ 508 08 456
Facklig företrädare
  • Frida Vernström Saco, 0850808428
  • Annica Walther, Vision , 0761241553
Publicerat 2017-04-21
Sista ansökningsdag 2017-05-05
Utbildningskrav Högskola/universitet

Att arbeta i Stockholms stad

Ta reda på hur det är att jobba i Stockholms stad genom vår karriärsida.

Till Karriärsidan
Läs mer om oss här

Dela länkar