Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.
I våra skolor ska varje elev få möjlighet att nå toppen av sin potential. För att nå dit behöver vi de absolut bästa lärarna. Därför ska alla våra lärare:
Arbetsplatsbeskrivning
Vill du vara med och bygga upp en unik skola med behandling? Då är det här uppdraget för dig!
Uppstart av skolan med behandling sker i samverkan mellan stadsdelsförvaltningen i Skarpnäck och samtliga kommunala grundskolor i stadsdelen.
Verksamheten syftar till att fånga upp barn och unga som befinner sig i riskzon i ett tidigt stadium genom förstärkt samverkan mellan skola, socialtjänst, vårdnadshavare och elevens övriga nätverk. Målet är att skolans elever ska uppnå godkända betyg i grundskolan och få bättre livskvalité. Det unika med verksamheten är ett nära samarbete mellan skolpersonal, fritidspersonal, socialtjänst och vårdnadshavare som arbetar i team för att skapa helhetssyn, förutsägbarhet och ett tryggt sammanhang för eleven att växa upp i. Det stora förändringsarbetet riktas mot nätverkets förståelse av och förhållningssätt till eleven. Samtidigt kommer varje elev att erhålla stöd och vägledning i att uppnå önskade beteendeförändringar. En grundläggande inriktning som arbetsmetoderna bygger på är TBA (tillämpad beteende analys). Vidare kommer rörelse och fysisk aktivitet att vara en naturlig del av elevens vardag. Dock får varje elev och familj en egen behandlingsplan utifrån sina specifika behov. Några av de insatser som kan erbjudas är:
Vi strävar efter att främja känslan av att lyckas och ge våra elever en positiv självkänsla. Vi vill skapa framtidstro och hopp hos våra elever.
I skolan med behandling kommer rektor, lärare, socialpedagog, fritidspedagog, specialpedagog och familjebehandlare att arbeta. Det kommer även att finnas tillgång till ett förstärkt elevhälsoteam knuten till skolan bestående av kurator, skolsköterska, studievägledare och skolpsykolog.
Utifrån varje elevs specifika behov kommer ett team att bildas kring eleven. Den vanligaste kombinationen av dessa team kommer att bestå av:
Arbetsbeskrivning
Dina arbetsuppgifter är bland annat:
Du kommer att ingå i ett arbetslag där medarbetare med olika professioner, fritidspedagog, socialpedagog, elevassistenter, lärare och specialpedagog, gemensamt bildar en skola med behandling. I gruppen finns elever med flera diagnoser och/eller sociala utmaningar som behöver extra anpassningar av undervisningen under hela skoldagen. Ni kommer ha ett nära samarbete med socialtjänsten.
Viss undervisning kan komma att bedrivas i ett utomhuspedagogiskt perspektiv. Matlagning tillsammans med eleverna kan förekomma.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är legitimerad lärare med utbildning och erfarenhet inom arbete med elever i behov av särskilt stöd.
Du ska:
Det är meriterande om du:
Utbildning och arbetserfarenheten ska styrkas med intyg.
Som person ser vi att du:
Övrig information
Stockholms stad tillämpar "Rökfri arbetstid" vilket innebär att rökning endast är tillåten under din rast.
Du som är nyexaminerad lärare har rätt till en mentor under ditt första år, introduktionsperioden.
Låt dig inspireras av vårt breda utbud av kompetensutveckling för utveckling av och stöd i undervisningen. Som lärare i Stockholms stads skolor har du även möjlighet till såväl handledning som coachning, och vi satsar på karriärtjänsterna förstelärare och lektorat.
Läs mer på www.pedagogstockholm.se
I Stockholms stad finns drygt 140 grundskolor och knappt 30 gymnasieskolor med olika inriktningar. Hos oss hittar du nya utmaningar utan att behöva byta arbetsgivare. Med Stockholms stad som arbetsgivare gör skickliga lärare skillnad på riktigt.
Anställningsform | Tillsvidareanställning |
---|---|
Anställningens omfattning | Heltid |
Tillträde | 2018-04-30 eller enligt överenskommelse |
Antal lediga befattningar | 2 |
Sysselsättningsgrad | 100% |
Ort | Skarpnäck |
Län | Stockholms län |
Land | Sverige |
Referensnummer | 2018/1467 |
Kontakt |
|
Publicerat | 2018-03-09 |
Sista ansökningsdag | 2018-03-23 |
Legitimationskrav |
Lärare |
Utbildningskrav |
Högskola/universitet |