Enheten för hemlösa söker socialsekreterare till vuxenenheten/missbruk

Stockholms Stad, Socialförvaltningen, Enheten för hemlösa

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.

Socialförvaltningen i Stockholms stad har en övergripande och samordnande roll för socialtjänstens individ och familjeomsorg och funktionshinderområdet. Här skapas goda förutsättningar för att möta invånare i behov av socialtjänstens stöd. I nära samarbete med stadsdelsförvaltningarna bidrar vi till en modern, digital, rättssäker, likställd och kunskapsbaserad socialtjänst och vi har ett starkt utvecklingsfokus. Inom förvaltningen erbjuds ett stort utbud av stödinsatser till stadens invånare och utbudet förändras utifrån stockholmarnas behov och stadsdelsförvaltningarnas önskemål. Arbetet sker ofta i nära samverkan med andra myndigheter, civilsamhälle och näringsliv. Socialförvaltningen ansvarar också för stadens serverings- och tobakstillstånd och utför tillsyn.

Enheten för hemlösa tillhör Socialförvaltningen i Stockholms stad och ligger vid Medborgarplatsen på Södermalm.

Enheten för hemlösa vänder sig till hemlösa personer i Stockholms stad som inte har haft kontakt med socialtjänsten vid någon stadsdelsförvaltning under de senaste två åren. Här erbjuds olika former av stöd och hjälp för personer som är hemlösa. Enheten för hemlösa är samlokaliserad med Ersta sjukvårdsmottagning, Hemlöshetsmottagningen och Uppsökarenheten för att underlätta och främja samverkan enheterna emellan. Medarbetarna har erfarenhet av att arbeta med hemlöshetsfrågor, som innefattar insatser till personer som har en komplex social livssituation, missbruksproblematik och psykisk ohälsa.

Till vår vuxenenhet söker vi nu en nya medarbetare. Välkommen med din ansökan!

Arbetsplatsbeskrivning

Genom att använda strukturerade bedömningsinstrument, ASI, utreder vi rätten till bistånd samt följer upp beviljade insatser. Målet för verksamheten är att arbeta för att klienten ska komma ut ur hemlöshet och till eget boende. Vi strävar efter att göra rättssäkra bedömningar som underlag för beslut. Enheten har två personliga ombud som arbetar på klienternas uppdrag och som hjälper dem att tillvara ta deras rättigheter.

Vi arbetar aktivt med att stärka vår samverkan, såväl internt som externt, exempelvis genom enhetsträffar, utbildningar och riktade uppdrag. Vi har regelbundna ärendegenomgångar för att säkerställa att brukarnas behov tillgodoses på ett rättssäkert vis och för att ge enskilda medarbetare stöd. Att arbeta som socialsekreterare hos oss innebär ett fritt och flexibelt arbete, där du självständigt lägger upp dina arbetsdagar. En stor del av arbetet går ut på att vara kreativ och konstruktiv, hitta lösningar och motivera och våra klienter. Alla socialsekreterare arbetar med MI som en metod och vi har en egen MI-coach, dessutom har vi extern handledning regelbundet.

Gruppen består av 14 socialsekreterare, gruppledare och en biträdande enhetschef. Vi är en grupp som tar stöd av varandra och tillsammans uppnår vi resultat. Vi tillvaratar medarbetarnas kompetens och utvecklingstankar som syftar till att förbättra kvalitén i verksamheten och bidrar till att nå målen.

Erfarenhets och kompetenskrav

Vi söker dig som har socionomexamen eller annan utbildning som tillsammans med erfarenhet bedöms som likvärdig. Därtill vill vi att du har arbetat med myndighetsutövning i minst 1 år och är väl insatt i socialtjänst-, sekretess- och förvaltningslagarna.

Vi ser det som meriterande om du har vidareutbildning inom MI och ASI samt arbetat enligt dessa metoder. Det är också meriterande om du tidigare har arbetat med personer med beroendesjukdom/missbruk eller hemlösa som målgrupp samt om du har erfarenhet av att arbeta i Paraplyet.

Utöver dina formella kompetenser kommer vi också se till följande:

Vi söker dig som på ett självgående sätt gillar att strukturera och planera ditt arbete. Du har förmågan att hantera arbetssituationer som kräver stor flexibilitet och att du tar initiativ för att hitta lösningar. Du har ett gott bemötande och tycker om att skapa goda samarbeten. Vi söker också dig som har en förmåga att kommunicera på ett tydligt sätt och som gillar att arbeta efter uppsatta mål. Utöver detta så är det också en förutsättning att du trivs med visst administrativt arbete och dokumentation.

Stor vikt kommer läggas vid din personliga lämplighet.

Vi tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i din ansökan.

Övrigt

Vi kommer att gå igenom urvalet löpande så tveka inte att skicka in din ansökan till oss! Tillsättning sker under förutsättning att erforderliga  beslut fattas.

Inom Stockholms stad tillämpar vi friskvårdstimme och flexibel arbetstid. Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion, funktionsnedsättning och ålder.

Anställningsform Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning Heltid
Tillträde Enligt överenskommelse
Antal lediga befattningar 1
Sysselsättningsgrad 100%
Ort Södermalm
Län Stockholms län
Land Sverige
Referensnummer 2018/2536
Kontakt
  • Helena Düsing, 08 508 253 18
Facklig företrädare
  • Per Broman/Vision , 08 508 255 80
  • Kristofer Pasquier SACO, 08-50825082
Publicerat 2018-04-18
Sista ansökningsdag 2018-05-02

Att arbeta i Stockholms stad

Att jobba i Stockholms stad

Ta reda på hur det är att jobba i Stockholms stad genom vår karriärsida.

Till Karriärsidan
Läs mer om oss här

Dela länkar