Biståndshandläggare till äldreomsorgen på Södermalm

Södermalms stadsdelsförvaltning

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.

Södermalms stadsdelsförvaltning är en av Stockholms 14 stadsdelsförvaltningar och omfattar stadsdelarna Södermalm, Reimersholme, Långholmen, Gamla Stan, Riddarholmen och Hammarby Sjöstad. Det bor drygt 125 000 invånare i området.

Beskrivning

Vid beställarenheten för äldre arbetar ca 50 personer, varav 35 är biståndshandläggare. Tre av handläggarna är metodhandledare och ger stöd åt övriga biståndshandläggare i det dagliga arbetet. Därutöver har vi en enhetschef, två biträdande enhetschefer, avgiftshandläggare, färdtjänsthandläggare och administratörer. Ungefär 3500 personer har beslut om bistånd inom äldreomsorgen.

Som nyanställd får du en individuellt anpassad introduktion av en metodhandledare. Alla biståndshandläggare erbjuds extern handledning. Till hösten 2017 planerar vi även för juridisk handledning. Enheten satsar vidare på kompetensutveckling, och alla biståndshandläggare ska ha eller erbjudas utbildning i samtal enligt MI samt våld i nära relation.

Den äldre ska ha huvudrollen i sitt liv och medarbetarna på beställarenheten för äldre på Södermalm bidrar med stort engagemang till detta! Stämningen på enheten är mycket god och vi värnar om att upprätthålla en trivsam atmosfär.

Arbetsuppgifter

Som biståndshandläggare på beställarenheten för äldre arbetar du med att utreda, besluta och följa upp behovet av insatser, främst enligt socialtjänstlagen, men även enligt LSS och lagen om Riksfärdtjänst. Målgruppen är personer som är 65 år och äldre. I arbetet ingår att göra hembesök och vårdplaneringar, dokumentera och att samverka med utförare, primärvård, sjukhus med flera. Samverkan sker även med vår sociala avdelning i ärenden där det finns beroendeproblematik, psykisk ohälsa, vräkningsrisk, våld i nära relation eller hemlöshet.

Kvalifikationer

Vi söker dig som drivs av ett samhällsengagemang och som vill vara med och utveckla vår verksamhet så att Södermalms medborgare får en trygg omsorg.

Du ska ha socionomutbildning eller annan akademisk utbildning som vi bedömer som likvärdig. Du har kunskap om äldreomsorg och lagstiftning inom området. Erfarenhet av arbete med myndighetsutövning är meriterande.

Mycket god svenska krävs i både tal och skrift. En stor del av arbetet består av dokumentation och journalföring.

Det är viktigt att vara flexibel samt att kunna prioritera i det dagliga arbetet. Vidare är det av stor betydelse att du har en personlig mognad, god samarbetsförmåga, en pedagogisk förmåga samt ett empatiskt förhållningssätt i arbetet som biståndshandläggare.

Övrigt
Södermalms stadsdelsförvaltning satsar på friskvård och har en friskvårdskonsulent. På beställarenheten för äldre har vi även flera hälsocoacher. Möjlighet till friskvård finns, och i kontorshuset finns tillgång till en jättefin träningslokal! Arbetsplatsen har flexibel arbetstid.

Välkommen med din ansökan!

Anställningsform Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning Heltid
Tillträde Enligt överenskommelse
Antal lediga befattningar 3
Sysselsättningsgrad 39,5 tim./v.
Ort Södermalm
Län Stockholms län
Land Sverige
Referensnummer 2017/3900
Kontakt
  • Helena Pihlgren, helena.pihlgren@stockholm.se alt tel 08-50812526
  • Linda Hamnes, linda.hamnes@stockholm.se alt tel 08-508 13 156
Facklig företrädare
  • Jösta Claesson, Vision, 508 25 229
  • Martina Nahlbom, SSR, 076-1212305
Publicerat 2017-05-26
Sista ansökningsdag 2017-06-12
Utbildningskrav Högskola/universitet

Att arbeta i Stockholms stad

Att jobba i Stockholms stad

Ta reda på hur det är att jobba i Stockholms stad genom vår karriärsida.

Till Karriärsidan
Läs mer om oss här

Dela länkar