Socialsekreterare med intresse för samverkan till Södermalm

Stockholms Stad, Södermalm SDF, Enheten för ekonomiskt bistånd

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Arbetsplatsbeskrivning

Enheten för ekonomiskt bistånd

Vi är en enhet med 34 medarbetare och tre chefer fördelat på tre arbetsgrupper: Mottagning, Utredningsgrupp och Samordning och stöd. Varje grupp har en biträdande enhetschef som leder och fördelar arbetet samt två samordnare. Enheten för ekonomiskt bistånd har två huvuduppdrag: 1, Bidra till att hitta lösningar på människors försörjningsproblem med fokus på att den enskilde ska bli självständig och självförsörjande. 2, Under tiden pröva rätten till ekonomiskt bistånd enligt gällande lagar/riktlinjer och praxis.

Arbetsbeskrivning

Vi söker dig som har erfarenhet av handläggning inom myndighet och offentlig sektor. Vi ser gärna att du är utvecklingsinriktad och har lätt att kommunicera med både klienter och tjänstemän. Meriterande är arbetslivserfarenhet av arbete med nyanlända, etablering och kvotflyktningar. 

Som handläggare hos oss har du titeln socialsekreterare och arbetar tillsammans med kollegorna i arbetsgruppen Utredare. Du träffar klienter, har samverkansmöten med andra myndigheter och samarbetsparter. Som stöd i arbetet har du tillgång till bidragshandläggare för administration av löpande ansökningar om ekonomiskt bistånd. Du har även tillgång till samordnare för komplexa ärenden eller vardagliga arbetsfrågor. Din närmsta chef har löpande dialog med dig om utveckling, arbetsbelastning och myndighetssamverkan. På Södermalm har vi en egen utförarenhet vilket möjliggör lättillgänglig arbetsträning och rehab i egen regi. Vi har även Jobbtorg City ett stenkast bort med nära och god samverkan tillsammans med stadens jobbcoacher. Här finns alla möjligheter till god och hållbar planering framåt tillsammans de klienter som står nära men även längre ifrån arbetsmarknaden!

Kvalifikationer

Vi söker dig som:

  • är socionom eller har likvärdig akademisk utbildning
  • är självständig och strukturerad
  • har erfarenhet av myndighetsutövning
  • har grundläggande kunskap om samtalsmetoden, Motiverande samtal(MI).
  • har organisationsförmåga och kan prioritera din tid
  • har god förmåga till samverkan och dialog
  • har mycket god administrativ förmåga samt är en god kommunikatör

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

 Övrigt

Provanställning kan förekomma.

Södermalms stadsdelsförvaltning tillämpar Vinter- och sommararbetstid samt har ett flextidsavatal.

Förvaltningen arbetar aktivt för en hälsofrämjande arbetsplats. Som anställd har du friskvårdstimme, friskvårdsbidrag, träningspass erbjuds på arbetsplatsen samt möjlighet att köpa stadens simhallskort till subventionerat pris.

Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion, funktionsnedsättning och ålder

Intervjuer kan komma att påbörjas innan ansökningstiden gått ut.




Anställningsform Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning Heltid
Tillträde Enligt överenskommelse
Antal lediga befattningar 1
Sysselsättningsgrad 100%
Ort Södermalms
Län Stockholms län
Land Sverige
Referensnummer 2018/1532
Kontakt
  • Sophia Bergman, biträdande enhetschef, 0850813661
  • Ann-Louise Beckman, biträdande enhetschef, 085012303
Facklig företrädare
  • Ulf Fogelström, SACO, 0850812 556
  • Jösta Claesson, Vision, 0850825229
Publicerat 2018-03-12
Sista ansökningsdag 2018-03-26

Att arbeta i Stockholms stad

Att jobba i Stockholms stad

Ta reda på hur det är att jobba i Stockholms stad genom vår karriärsida.

Till Karriärsidan