Driven registrator till stadsledningskontoret, vikariat

Stockholms stad, stadsledningskontoret, juridiska avdelningen

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.

Stadsledningskontoret är kommunstyrelsens förvaltning. Vi ansvarar för styrning, uppföljning och utveckling av stadens verksamheter utifrån den vision och budget som kommunfullmäktige har beslutat om. Vi är drygt 300 anställda som i huvudsak arbetar med strategiska frågor som har stor betydelse för stadens verksamheter.

Arbetsplatsbeskrivning

Kommunfullmäktiges/kommunstyrelsens kansli (KF/KS kansli) är en av fyra enheter vid stadsledningskontorets juridiska avdelning.

Vi ger service åt kommunfullmäktige, kommunstyrelsen, dess utskott, beredningar och råd samt åt rotlar och partikanslier. Vi ansvarar för den formella granskningen av ärenden som kommunfullmäktige och kommunstyrelsen beslutar i och vi för protokoll vid deras sammanträden. Vi ansvarar för kommunstyrelsens diarium och arkiv, ärende-, dokument- och informationshantering och deltar i olika utvecklingsprojekt.

På KF/KS kansli arbetar fem registratorer, fem handläggare och två arkivarier under ledning av stadssekreteraren. Vi har vår arbetsplats i Stadshuset.

Arbetsbeskrivning

Du arbetar med den löpande verksamheten inom registraturet, bedömer dagligen hur ett stort antal handlingar ska hanteras, ger service till och besvarar frågor från förtroendevalda, tjänstemän och allmänhet. Du utbildar, informerar och ger råd och stöd till stadsledningskontorets tjänstemän i frågor om diarieföring och digitalt ärendehanteringssystem. Du deltar aktivt i utvecklingen av verksamheten och utför visst utredningsarbete.

Vid behov utför du även andra uppgifter inom avdelningens ansvarsområde, till exempel i anslutning till fullmäktiges sammanträden.

Kvalifikationer

Du har

  • två års högskolestudier med inriktning mot offentlig förvaltning eller motsvarande
  • minst ett års erfarenhet av arbete som registrator, nämndsekreterare eller motsvarande inom offentlig förvaltning
  • goda kunskaper om lagar och förordningar som styr dokumenthanteringen inom offentlig förvaltning
  • erfarenhet av utvecklingsarbete med fokus på diarieföring och effektiva, digitala processer
  • erfarenhet av att utbilda, informera och ge råd
  • arbetat med utredningar

Du hanterar en stor mängd viktiga handlingar, utbildar och handleder, och måste därför ha god förmåga att förstå och uttrycka dig enkelt och tydligt i tal och skrift på svenska.

Du har hög läsförståelse och god analytisk förmåga, vilket innebär att du kan besluta om en korrekt hantering av handlingar och ärenden. Du är strukturerad, tar ansvar och arbetar mot uppsatta mål. Du tycker om att arbeta med såväl komplicerade frågor som enklare rutinärenden och har förmåga att lyfta blicken och se sammanhang. Du är pedagogisk, har lätt för att lära och förmåga att snabbt sätta dig in i nya verksamhetsområden och system.

Att samarbeta, ge god service och bidra till ett gott arbetsklimat är självklart för dig. 

Övrigt

Anställningsform Tidsbegränsad anställning
Anställningens omfattning Heltid
Tillträde Enligt överenskommelse
Antal lediga befattningar 1
Sysselsättningsgrad 100 %
Ort Stockholm
Län Stockholms län
Land Sverige
Referensnummer 2017/6373
Kontakt
  • Ulrika Gunnarsson, stadssekreterare, 08-508 291 04
Facklig företrädare
  • Annica Walther, Vision, 076-124 15 53
  • Anna-Maja Hellberg, Saco , 08-508 40 624
Publicerat 2017-09-21
Sista ansökningsdag 2017-10-08
Utbildningskrav Högskola/universitet

Att arbeta i Stockholms stad

Att jobba i Stockholms stad

Ta reda på hur det är att jobba i Stockholms stad genom vår karriärsida.

Till Karriärsidan
Läs mer om oss här

Dela länkar