Ekonomihandläggare till Försörjningsstödsenhet

Stockholms Stad, Hässelby-Vällingby SDF, Individ- och Familjeomsorg

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.

Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning finns i västra Stockholm med närhet till natursköna områden och goda kommunikationer. Vi är cirka 1700 stolta och engagerade medarbetare som bidrar med service av hög kvalitet till stadsdelsområdets invånare varje dag. Vår arbetsmiljö präglas av samarbete, mod och delaktighet. Vår styrka är att den mångfald som finns bland invånare även finns hos våra medarbetare. Tillsammans gör vi skillnad!

Beskrivning

Försörjningsstödsenhetens huvuduppdrag är att stötta och motivera individer till självförsörjning samt att utreda och bedöma rätten till försörjningsstöd. Enheten har stort fokus på metodutveckling där alla medarbetare bidrar med idéer och lösningar som för arbetet framåt och som på sikt leder till att fler klienter blir självförsörjande. Som ett led i att förbättra arbetssituationen inom socialt arbete jobbar Stockholms stad med en handlingsplan där bland annat introduktion för nyanställda, administrativt stöd och arbetsledning lyfts fram som centrala delar för en bra arbetsmiljö.

Enheten består i huvudsak av ca 26 socialsekreterare och 8 ekonomihandläggare fördelade i tre olika team som leds av varsin biträdande enhetschef, varav ett mottagningsteam.

På vår arbetsplats värdesätter vi en god teamkänsla och en naturlig del i jobbet är att delta i aktiviteter som främjar detta, exempelvis hälsofrukost, fredagsfika och friskvårdsaktiviteter. Till stöd i friskvårdsplaneringen har vi engagerade hälsocoacher på enheten.

Arbetsuppgifter

Ditt uppdrag som ekonomihandläggare innebär att administrera utbetalningar av ekonomiskt bistånd. Du är medhandläggare i ärenden där socialsekreterare är huvudansvarig och handlägger enstaka ärenden på egen hand där det är fastställt att individen inte har någon arbetsförmåga och uppbär kompletterande försörjningsstöd. Du handlägger även ansökningar om ekonomiskt bistånd till tandvårdkostnader.

I huvudsak innebär arbetet:

- Att journalföra inkomna handlingar

- Att göra beräkningar och verkställa beslut om försörjningsstöd

- Genomföra kontroller i ärenden enligt vårt årshjul

- Fakturabetalningar i vårt verksamhetssystem Paraplyet

Kvalifikationer

- Lägst gymnasieutbildning, önskvärt med påbyggnadsutbildning inom ekonomi/administration.

- Kunskap om socialtjänstlagen och riktlinjer som styr arbetet med försörjningsstöd.

- Tidigare erfarenhet av administrativt arbete, erfarenhet av liknande arbete är meriterande.

- Goda datorkunskaper, erfarenhet av dokumentationssystemet Paraplyet är meriterande.

- God kommunikativ förmåga i tal och skrift. Arbetet innebär nära samarbete med socialsekreterare och kräver att du är strukturerad, självgående och flexibel. Det är viktigt att du är noggrann och strävar efter hög kvalitet i arbetet.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Anställningsform Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning Heltid
Tillträde Enligt överenskommelse
Antal lediga befattningar 1
Sysselsättningsgrad 100%
Ort Stockholm
Län Stockholms län
Land Sverige
Referensnummer 2018/5867
Kontakt
  • Lisa Wallin (lisa.wallin@stockholm.se), 0850805167
Facklig företrädare
  • Muhammad Mohsan, vision, 08 508 05 333
  • Mikael Jarnlo, SACO, 08 508 05 257
Publicerat 2018-09-12
Sista ansökningsdag 2018-09-26
Utbildningskrav Gymnasium

Att arbeta i Stockholms stad

Att jobba i Stockholms stad

Ta reda på hur det är att jobba i Stockholms stad genom vår karriärsida.

Till Karriärsidan
Läs mer om oss här

Dela länkar