Enhetschef till Mottagningsenheten, Skarpnäcks stadsdelsförvaltning

Stockholms Stad, Skarpnäck SDF, Individ och familjestöd, Mottagning

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.

Skarpnäcks stadsdelsförvaltning erbjuder dig en arbetsplats där ett aktivt medarbetarskap och ett tydligt ledarskap är grunden för att ge stockholmarna den bästa verksamheten. Eftersom vi gemensamt skapar vår arbetsmiljö är det viktigt med öppenhet, respekt och lyhördhet.

Stockholms Stad, Skarpnäck SDF, Individ och familjestöd

Skarpnäcks stadsdelsförvaltning erbjuder dig en arbetsplats där ett aktivt medarbetarskap och ett tydligt ledarskap är grunden för att ge stockholmarna den bästa verksamheten. Vi skapar gemensamt vår arbetsmiljö så det är viktigt med öppenhet, respekt och lyhördhet. Verksamheten har hög komplexitet och kräver ett genuint intresse av att finnas till hands för människor även när tempot är högt.

Är du en person med stort intresse för utvecklingsarbete och ett starkt driv för att nå resultat för vår medborgare? Vill du ha ett gott samarbetsklimat där du lätt kan bolla frågor med dina kollegor i ledningsgruppen? Då erbjuder vi dig ett riktigt roligt och spännande uppdrag som enhetschef!

Skarpnäcks stadsdelsförvaltning har sedan flera år tillbaka arbetat för en sammanhållen socialtjänst. Det innebär att samverkan och helhetsperspektiv är ledord i vårt arbete och det ska vara lätt för våra medborgare att hitta rätt i socialtjänsten. På avdelningen för individ och familjestöd har det under året pågått ett förändringsarbete som inbegriper omorganisation och nya uppdrag till avdelningens enheter för att bättre utnyttja våra resurser och hålla ihop verksamheten för dem vi är till för. Här utgår vi från familjeorienterat och teambaserat arbetssätt, där hela behovsbilden hos våra målgrupper beaktas och resultat av insatserna kan utvärderas samlat.

Arbetsplatsbeskrivning

Mottagningsenheten är vanligen medborgarnas första kontakt med oss när det gäller behov av stöd från socialtjänsten. Vi ger information och vägledning bland annat om samhällets stödinsatser samt gör första bedömningen av om behov av stöd från socialtjänsten finns. Mottagningsenheten bedriver även uppsökande arbete. På Mottagningsenheten arbetar vi nära varandra. Här finns en gedigen samlad kompetens och lång erfarenhet. Vi har ett stort intresse av utvecklingsarbete. I enheten ingår sedan 1 oktober även den samlade administrationen för avdelningen. Administrationen servar inte bara enheten, utan hela avdelningen för individ- och familjestöd.

Om arbetet

Som enhetschef ingår du i avdelningens ledningsgrupp och rapporterar till avdelningschefen. Ditt uppdrag är att tillsammans med kollegor i ledningsgruppen leda och utveckla avdelningens verksamheter. Vi lägger stor vikt vid en sammanhållen stadsdelsförvaltning med samarbete över avdelnings- och enhetsgränserna för att leverera god service till våra medborgare. Du leder arbetet på enheten samt har verksamhets- personal- och budgetansvar inom ditt område. Det innebär ansvar för att enhetens anställda är uppdaterade om rättsläget, samverkar med andra kring ärendeprocesser och följer gällande arbetssätt och rutiner.

Du driver, planerar, utvärderar, analyserar och utvecklar ditt verksamhetsområde utifrån tydligt resultatfokus. Då avdelningen nyligen genomgått en omorganisation, kommer du ta vid och fortsätta arbetet med att skapa goda processer, samarbete mellan enheterna och en sammanhållen socialtjänst. Inom avdelningen pågår flera utvecklingsarbeten och du kommer ha stora möjligheter att bidra till fortsatt god utveckling.

Om dig

Vi söker dig som har socionomexamen.

Krav: Du har arbetat flera år med myndighetsutövning och har erfarenhet av att leda i sådan verksamhet. Du har haft personal-, budget- och verksamhetsansvar i ditt uppdrag. Beskriv dina tidigare erfarenheter av detta noggrant i ditt CV! Vi förutsätter att du också har kunskap om socialtjänstens administrativa stödprocesser och ambitioner att driva sådant utvecklingsarbete.

Meriterande faktorer: Erfarenhet av att implementera och vidmakthålla metodarbete som till exempel motiverande samtal. Tidigare erfarenhet av att arbeta i kommun som driver ett familjeorienterat arbetssätt. Erfarenhet av att driva förbättringsarbete och implementera förändringar.

Din person: Du är en trygg, inkluderande och tydlig ledare med god kommunikativ förmåga. I en positiv anda kan du motivera, förmedla och leda mot uppsatta mål. Det är viktigt att du är samarbetsinriktad och kan se frågor ur olika perspektiv. Du är intresserad av aktuell forskning inom området och använder dig av dessa kunskaper i arbetet.

God analytisk förmåga, struktur och organisatoriska egenskaper är en förutsättning för att klara uppdraget på ett bra sätt. Dessutom är du väl insatt i vad rollen kräver för att säkerställa en rättssäker myndighetsutövning.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Förmåner

Som anställd har du flextid, friskvårdstimme, sommartid och tillgång till motionslokaler. Du har möjlighet till semesterväxling och du kan även köpa förmånligt träningskort till Stockholms stads simhallar med gym och träningsanläggningar.

Stockholms stad har rökfri arbetstid!

 

Anställningsform Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning Heltid
Tillträde Enligt överenskommelse
Antal lediga befattningar 1
Sysselsättningsgrad 39,50/39,50
Ort Stockholm
Län Stockholms län
Land Sverige
Referensnummer 2018/1258
Kontakt
  • Hanna Jakhammer, 0850815012
Facklig företrädare
  • Saime Civas, Vision , 08-508 18 264
  • Dick Morén, SACO , 08-508 15 433
  • Karin Wrannvik, Ledarna , 076-12 90 750
Publicerat 2018-02-27
Sista ansökningsdag 2018-03-25
Utbildningskrav Högskola/universitet

Att arbeta i Stockholms stad

Att jobba i Stockholms stad

Ta reda på hur det är att jobba i Stockholms stad genom vår karriärsida.

Till Karriärsidan
Läs mer om oss här

Dela länkar