Enhetschef till trafikkontorets infrastrukturavdelning

Stockholms Stad, Trafikkontoret, Infrastruktur

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.

Trafikkontoret ansvarar för att sköta om och utveckla Stockholms offentliga rum, så att de är trygga, attraktiva, framkomliga och hållbara. Uppdraget innefattar allt ifrån att ta hand om den befintliga stadsmiljön till att genomföra strategiska investeringsprojekt och planera för morgondagens växande storstad. För att klara vårt uppdrag är vi ca 450 kollegor, som huvudsakligen sitter i Tekniska Nämndhusets nyrenoverade lokaler på Kungsholmen. Tillsammans ser vi till att Stockholm fortsätter vara en stad i framkant med hållbara transportlösningar och levande miljöer, både idag och i framtiden.

Arbetsplatsbeskrivning

Trafikkontoret i Stockholms stad arbetar för att vår huvudstad ska vara en väl fungerande, vacker, ren och trygg stad att bo och vistas i. Vi förvaltar och utvecklar trafik- och stadsmiljön med långsiktiga mål för att skapa god säkerhet och framkomlighet. Vi har även huvudansvar för utvecklingen av stadens parker, kajer och stränder samt gröna stråk och samband i staden. Vi är 380 medarbetare och finns huvudsakligen i Tekniska Nämndhusets lokaler på Kungsholmen, ett stenkast från centralstationen.

Information om verksamheten

Infrastrukturavdelningen har ca 70 medarbetare fördelat på fem enheter. Avdelningen hanterar bl.a. förvaltning av stadens broar, tunnlar och offentliga belysning. Verksamheten innefattar allt från stora infrastrukturprojekt till mindre gatu- och stadsmiljöförbättringar, drift och underhållsprojekt samt samverkansprojekt med Trafikverket och Stockholms läns landsting. Stockholms stad och trafikkontoret går igenom en mycket expansiv fas då det planeras för och skall byggas många nya bostäder. Samtidigt ska infrastruktur i form av järnväg, tunnelbana och väg renoveras eller byggas ut. Avdelningen har en central roll i detta arbete vilket innebär en spännande utmaning och kräver att arbetssätt ses över för att effektivisera verksamheten. 

Avdelningen kommer att genomföra en förändring av organisationen, där en av avdelningens fem enheter kommer att delas i två nya enheter. Vi söker därför en enhetschef till den enhet som kommer att ha ansvar för offentlig belysning, både förvaltning och nyinvestering.

Om tjänsten

Som enhetschef har du verksamhets-, personal- och budgetansvar för belysningsenheten. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att leda, följa upp och utveckla arbetet inom enheten. Avdelningen arbetar med projektstyrningsmodeller och verksamhetsutveckling. En viktig uppgift för dig som enhetschef är att skapa förutsättningar för organisations- och metodutvecklingsfrågor samt medverka till att driva det arbetet framåt. Som enhetschef är du direkt underställd avdelningschefen och ingår i avdelningens ledningsgrupp och du får möjlighet att arbeta i en ledningsgrupp med aktiva och engagerade chefer där du bland annat bidrar till avdelningens strategiska arbete.

Kvalifikationer

Du har en relevant akademisk examen exempelvis inriktning el/elkraft med erfarenhet från sektorn bygg och anläggning eller arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har aktuell chefserfarenhet innefattande personal- och budgetansvar samt erfarenhet från byggsektorn. Vi ser dessutom att du har kunskap och erfarenhet inom något eller några av följande områden; belysningsfrågor, miljö- och energifrågor, relevanta regelverk för belysning och el, stadsutvecklings- och trygghetsfrågor. Det är meriterande med relevant erfarenhet från offentlig sektor eller från Eldistribution/Elnätsbolag. 

Vid intervjun kommer vi att lägga stor vikt vid följande kompetenser: Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter, är utvecklingsorienterad med förmåga att kunna få med dig kollegor och medarbetare i olika sammanhang och du ser möjligheterna i förändringar. Du har förmåga att se helheter och på sakers långsiktiga betydelse och göra avvägningar och prioriteringar i komplexa frågeställningar samt är lösningsorienterad. Du planerar och organiserar arbetet på ett effektivt sätt på enheten och ger dina medarbetare förutsättningar att lyckas i sina uppdrag. I din kommunikation är du tydlig och trivs med breda sociala kontaktytor, såväl internt som externt.

Vi erbjuder dig

  • Ett utvecklande arbete där du ges möjlighet att vara med och påverka morgondagens Stockholm!
  • Centralt belägen arbetsplats i Tekniska Nämndhusets lokaler med mycket goda möjligheter till samverkan med många olika kompetenser och professioner.
  • Flexibel arbetstid och goda friskvårdsmöjligheter.
  • Goda kompetensutvecklingsmöjligheter.

Välkommen med din ansökan!

Övrigt

Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion, funktionsnedsättning och ålder. Våra lokaler är tillgängliga och användbara för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Anställningsform Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning Heltid
Tillträde Enligt överenskommelse
Antal lediga befattningar 1
Sysselsättningsgrad 100%
Ort Stockholm
Län Stockholms län
Land Sverige
Referensnummer 2018/4775
Kontakt
  • Anne Kemmler, Avdelningschef, 08-508 26 345
  • Anna Nordahl, HR-konsult, 08-508 11 734
Facklig företrädare
  • Luis Lopez, Vision , 08-508 27 929
  • Pernilla Johnni, Saco , 08-508 27 650
  • Karin Wrannvik, Ledarna , 076-1290750
  • Magnus Sundin, Kommunal , 08-508 33 369
Publicerat 2018-08-13
Sista ansökningsdag 2018-08-29
Utbildningskrav Högskola/universitet

Att arbeta i Stockholms stad

Att jobba i Stockholms stad

Ta reda på hur det är att jobba i Stockholms stad genom vår karriärsida.

Till Karriärsidan
Läs mer om oss här

Dela länkar