Jobbcoach med inriktning Case manager

Stockholms Stad, Arbetsmarknadsförvaltningen, Jobbstart Matchning och Stöd

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.

Stockholm är landets ledande tillväxtregion. Det kräver en arbetsmarknad där arbetsgivare kan rekrytera den kompetens de behöver och där stockholmarna har möjlighet att byta bransch, komma tillbaka i arbete eller studera vidare. Arbetsmarknadsförvaltningen ansvarar för stadens samlade
arbetsmarknadsinsatser och vuxenutbildning - kommunal vuxenutbildning inklusive utbildning i svenska för invandrare, särskild utbildning för vuxna och yrkeshögskola.

Vill du veta varför du borde arbeta hos oss? Klicka här för att se en film om Arbetsmarknadsförvaltningen och vårt uppdrag!

Arbetsplatsbeskrivning

Projektet Case manager är ett stadsövergripande projekt där Jobbstart, Matchning och stöd är huvudprojektägare. Jobbstart är en del av Jobbtorg Stockholm, Arbetsmarknadsförvaltningen. Projektet finansieras av Samordningsförbundet Stockholms stad.

Arbetsbeskrivning

Under lång tid har Jobbtorg Stockholm, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen sett att de som står långt ifrån arbetsmarknaden fått en mer komplex problematik med en ökad psykisk ohälsa. Detta påverkar förmågan till egen försörjning och personerna har stora behov av stödinsatser i alla livsområden för att kunna komma ut i arbetslivet. Case manager är en funktion som ger stöd där individen själv har störst behov för att komma vidare. I tidigare projekt har metoden visat att deltagare kommit vidare till egen försörjning i den sysselsättningsgrad som de har förmåga till. De deltagare som ingår i projektet kommer att ha tillgång till kommunens och arbetsförmedlingens insatser oavsett var försörjningen sker.

Som Case manager skall du vid regelbundna möten med deltagaren ge ett bredare stöd inom olika områden såsom hälsa, vård, behandling, hjälpmedel och fritid. Du arbetar på uppdrag av individen mot de mål som individen själv har formulerat i samverkan med socialtjänst, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och vårdgivare m.fl.

Du kommer att ansvara för ca 12-15 personer

Kvalifikationer

Du som söker skall ha akademisk utbildning med beteendevetenskaplig inriktning eller socionomexamen. Meriterande är vidareutbildning i form av lösningsfokuserat arbetssätt, MI eller liknande metodutbildningar av betydelse för verksamhetsområdet.

För en av tjänsterna är kravet att du även ska kunna tala somaliska och/eller arabiska.

Stor vikt ställs på personlig lämplighet där flexibilitet, prestigelöshet och samarbetsförmåga är av särskilt stor betydelse samt även god förmåga att arbeta självständigt. Du ska vara resultatorienterad, vara drivande och kunna entusiasmera och inspirera andra. Du har lätt att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. Du bör ha god kunskap om socialtjänstens område samt socialförsäkrings- och sjukvårdssystemen. Du har erfarenhet av arbete med målgruppen. Din förmåga att bygga tillitsfulla relationer och förtroende skall vara stor.

Erfarenhet krävs.

Anställningsform Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning Heltid
Tillträde 180101 eller enligt överenskommelse
Antal lediga befattningar 2
Sysselsättningsgrad 100 %
Ort Stockholm
Län Stockholms län
Land Sverige
Referensnummer 2017/7558
Kontakt
  • Merike Kaugesaar/ Biträdande enhetschef, merike.kaugesaar@stockholm.se, 08-508 35 497
  • Maria Rösby/Projektledare Case manager projektet, maria.rosby@extern.stockholm.se, 08-508 49 170
Facklig företrädare
  • Jösta Claesson, Vision, 08-508 25 229
  • Georg Ingelsson, SACO, 08-508 35 626
Publicerat 2017-11-09
Sista ansökningsdag 2017-11-23
Utbildningskrav Högskola/universitet

Att arbeta i Stockholms stad

Att jobba i Stockholms stad

Ta reda på hur det är att jobba i Stockholms stad genom vår karriärsida.

Till Karriärsidan
Läs mer om oss här

Dela länkar