Karriärtjänster till Anna Whitlocks gymnasium

Stockholms Stad, Utbildningsförvaltningen

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.

I våra skolor ska varje elev få möjlighet att nå toppen av sin potential. För att nå dit behöver vi de absolut bästa lärarna. Därför ska alla våra lärare:

  • Ta ansvar för och ha insikt om elevernas resultat, vilket innebär att vara lyhörd för varje elevs förutsättningar och behov.
  • Ha höga förväntningar på eleverna och deras förmåga att utvecklas.
  • Fånga och stimulera elevernas nyfikenhet, intresse och lärande.
  • Ta ansvar för relevant kompetensutveckling för att utvecklas och växa i professionen.

Arbetsplatsbeskrivning

Anna Whitlocks gymnasium kommer att bli stadens största gymnasieskola med ca 2400 elever fullt utbyggt och vi kommer att erbjuda de högskoleförberedande programmen ES, EK, NA, SA och TE, med elva olika inriktningar/profiler, varav två, Design och Life Science, kommer att finnas på flera program.

 Våra lokaler ligger på Hantverkargatan 29, nära stadshuset.

 Skolan startar i augusti 2018 med ca 700 elever i årskurs 1 och därtill kommer hela Östra Real att inhysas i skolans lokaler under läsåret 18/19.

 Anna Whitlocks gymnasium ska vara en skola för bildning och innovation. Vår tids stora frågor, så som de uttrycks i de globala målen, kommer att genomsyra verksamheten vid Anna Whitlocks gymnasium. Vi är en skola med fokus på utbildning för hållbar utveckling.

Bildning beskriver ett sätt att vara och förhålla sig till omvärlden. Bildning är livslångt och gäller livets alla områden, det förändrar vårt sätt att se på oss själva, varandra och världen.

På Anna Whitlocks gymnasium tillägnar sig eleverna en bildningsnivå som leder till självständighet, integritet och tillit till den egna förmågan.

Innovation förknippas med mod, kreativitet och att använda kunskaper för att våga och vilja ta initiativ till  språng mot något nytt och okänt, att erövra handlingskompetens.

 För att kunna förverkliga skolans identitet och profiler kommer skolan att ha ett nära samarbete med högskolor/universitet, organisationer och företag.

 För att kunna arbeta mot skolans vision organiseras undervisning och lärande i programöverskridande undervisningsteam. Varje team ansvarar för ca 6 klasser och består av 10-12 lärare samt en representant från Elevhälsoteamet.

Elevernas arbetsvecka av består längre sammanhållna arbetspass som möjliggör andra arbetssätt  och minskar fragmentiseringen av tid och innehåll för elever och lärare.

 

Läs mer: http://annawhitlocksgymnasium.stockholm.se

 

Arbetsbeskrivning

 Uppdragets tyngdpunkt ligger i att tillsammans med skolledning leda det roliga och utmanande arbetet med att starta och driva en helt ny skola. Som karriärlärare kommer du förutom undervisning att leda/vara med och leda ett undervisningsteam samt leda kollegor i arbetet med att systematiskt utveckla undervisning inom ramen för skolans FoU-program. Till en början kommer allt fokus att ligga på att konkretisera och omsätta skolans vision till undervisning och lärande för våra elever.

 Du ingår i skolans pedagogiska ledningsgrupp, som också utgör FoU-enhet.

 Det normala undervisningsuppdraget motsvarande en heltidslärartjänst är något reducerat, hur mycket kan variera beroende på respektive uppdrags innehåll och omfång

Kvalifikationer

Nu söker vi 6-8 förstelärare/lektorer som tillsammans representerar den kompetens och erfarenhet som matchar skolans vision och programutbud.

Du uppfyller de krav som ställs på förstelärare respektive lektorer av Utbildningsförvaltningen i Stockholms stad (se nedan), samt

  • Du har ett stort intresse av att bygga upp en ny verksamhet med allt vad det innebär av flexibilitet, tålamod och kreativitet
  • Du har en holistisk syn på skolans verksamhet och är med och tar ansvar för hela skolans utveckling
  • Du är skicklig och bekväm med att leda kollegor
  • Du har gedigen digital kompetens

 

 Kvalifikationskrav för förstelärare

Förstelärare ska

  1. Uppfylla Skolverkets minimikrav:

av Skolverket legitimerad lärare och kunna uppvisa denna vid anställning

genom dokumentation kunna redovisa minst fyra års väl vitsordat arbete med undervisning inom ramen för en eller flera anställningar inom skolväsendet

ha visat en särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat och ha ett starkt intresse för att utveckla undervisningen

av huvudmannen, även i övrigt, bedömas som särskilt kvalificerad för undervisning och uppgifter som hör till undervisningen

 

  1. Även ha uppfyllt kvalifikationerna för dokumenterat yrkesskicklig lärare enligt utbildningsnämndens beslut (dnr: 13-201/635).

Genom systematisk och strukturerad dokumentation visat att läraren;

har särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat

kan synliggöra elevernas lärande och resultat

har stort engagemang i undervisning och arbetar för hela skolans och alla elevers utveckling

skapar en trygg lärandemiljö och har höga förväntningar på eleverna och deras förmåga att utvecklas

utvecklar sin praktik och bidrar till kollegors och yrkets kunskapsutveckling

 

 Kvalifikationskrav för att få titeln lektor (och kunna söka lektorat)

För att få titeln Lektor i Stockholms stad, ska läraren uppfylla följande:

  1. Nationella kvalifikationskrav för lektor:

Legitimerad lärare.

Licentiat- eller doktorsexamen. Licentiatexamen bör avse ämnesdidaktik eller ett ämne som kan hänföras till ett undervisningsämne alternativt lärare som har avlagt speciallärarexamen och därutöver minst licentiatexamen inom det specialpedagogiska ämnesområdet med nära anknytning till undervisning i den skolform som läraren arbetar.

Under minst fyra års tjänstgöring som lärare inom skolväsendet ha visat pedagogisk skicklighet.

 

  1. Kvalifikationerna för dokumenterat yrkesskicklig lärare, enligt beslut i utbildningsnämnden i Stockholms stad (dnr 13-201/635).

Genom systematisk och strukturerad dokumentation visat att läraren;

har särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat,

synliggör elevernas lärande och resultat,

har stort engagemang i undervisning och arbetar för hela skolans och alla elevers utveckling,

skapar en trygg lärandemiljö och har höga förväntningar på eleverna och deras förmåga att utvecklas,

utvecklar sin praktik och bidrar till kollegors och yrkets kunskapsutveckling.

  1. Utbildningsförvaltningens krav på dem som ska utses till lektorer i Stockholms stad:

Den pedagogiska skickligheten ska ha visats genom att läraren har;

breda och gedigna kunskaper inom sitt undervisningsämne eller i ämnesdidaktik,

förmåga att sprida engagemang och intresse för ämnet hos eleverna,

förmågan att göra undervisningen utmanande, spännande och stimulerande,

strävan att utifrån aktuell forskning inom områden med relevans för undervisningen medvetet och systematiskt utveckla elevernas lärande,

samverkat med andra lärare, tagit del av andras kunskaper och erfarenheter och delat med sig av sina egna, och ha drivit skolutveckling utifrån aktuell forskning.

 

  1. D) Rekommendation från rektor (nuvarande eller tidigare) med utförlig motivering utifrån kraven för pedagogisk skicklighet.

 

Utbildningsförvaltningens definition av begrepp gällande kvalifikationskraven:

Med genom dokumentation avses:

  • att läraren har arbetat mer än fyra år på aktuell skola samt att lärarens yrkesskicklighet dokumenterats inom ramen för genomförda medarbetarsamtal, eller
  • att läraren har ett skriftligt vitsord från tidigare rektor(er) från tidigare anställningar, eller
  • att läraren har en pedagogisk portföljsom omfattar minst fyra år, eller
  • att läraren är meriterad.

Med minst fyra års väl vitsordat arbete med undervisning inom ramen för en eller flera anställningar inom skolväsendet, avses:

  • Aktivt arbete med barn och elever i en undervisningssituation enligt skollagens definition av undervisning ((2010:800 1 kap §3): sådana målstyrda processer som under ledning av lärare eller förskollärare syftar till utveckling och lärande genom inhämtande och utvecklande av kunskaper och värden.),
  • De fyra åren ska vara på minst halvtid och undervisningen ska ha bedrivits i de årskurser som lärarens legitimation ger behörighet för,
  • Undervisningen ska ha genomförts efter det att läraren erhållit sin behörighetsgivande lärarexamen.

Läraren ska vidare ha visat en särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat och ha ett starkt intresse för att utveckla undervisningen.

En lärare som får ett lektorat ska av utbildningsförvaltningen, annan huvudman eller Skolverket ha utnämnts till lektor. I samband med att skolan ansöker om att få tilldelning för ett lektorat ska rektor gå i god för att kvalifikationerna uppfylls.

(Ur Utbildningsförvaltningens riktlinjer för tillsättning av karriärtjänster, definition av begrepp)

 

I ansökan skall visas att såväl minimikraven som kraven på dokumenterat yrkesskicklig lärare uppfyllts. För ansökan till lektorat tillkommer de krav som fastställts nationellt samt de krav som Utbildningsförvaltningen satt upp. Kopior på dokument som eventuellt åberopas som särskilt kvalificerande skall läggas med i ansökan.

 

Anställningsform Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning Heltid
Tillträde 6 augusti 2018
Antal lediga befattningar 6
Sysselsättningsgrad 100 %
Ort Stockholm
Län Stockholms län
Land Sverige
Referensnummer 2017/7654
Kontakt
  • Annica Tengbom Ödén, 0761234453
Publicerat 2017-11-10
Sista ansökningsdag 2017-11-24
Legitimationskrav Lärare
Utbildningskrav Högskola/universitet

Att arbeta i Stockholms stad

Att jobba i Stockholms stad

Ta reda på hur det är att jobba i Stockholms stad genom vår karriärsida.

Till Karriärsidan
Läs mer om oss här

Dela länkar