Leveransledare

Stockholms Stad, Avdelningen för digital utveckling

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.

Stadsledningskontoret är kommunstyrelsens förvaltning. Vi ansvarar för styrning, uppföljning och utveckling av stadens verksamheter utifrån den vision och budget som kommunfullmäktige har beslutat om. Vi är drygt 300 anställda som i huvudsak arbetar med strategiska frågor som har stor betydelse för stadens verksamheter.

Beskrivning
Stadens strategiska IT-verksamhet leds och styrs av stadsledningskontorets avdelning för digital utveckling. Avdelningen har idag runt 60 medarbetare.

Inom digitalisering är stadens mål att bli och vara världens smartaste stad. Arbetet leds och samordnas av avdelningen för digital utveckling vid stadsledningskontoret. Vi arbetar för att digitaliseringen ska bidra till ett Stockholm för alla och ett bättre liv för alla stockholmare. Traditionella gränser mellan it och verksamhet löses upp, och arbetet fokuseras på gemensam problemlösning, verksamhetsutveckling och effektiva gemensamma lösningar med hjälp av ny teknik. Snabb utveckling måste kombineras med stabil drift, återanvändning och smart arkitektur. Våra medarbetare har höga ambitioner, och just nu arbetar vi både med att reformera den långsiktiga styrningen och att skaffa oss förmåga att agera agilt och bimodalt utifrån uppgift och sammanhang. Som anställd hos oss bidrar du på ett konkret sätt till arbetet med att skapa en internationellt sett unik och spännande modern stad.

Arbetsuppgifter
Som leveransledare it har du ansvar för skolplattformens tekniska miljö som har ett stort omfång och som inkluderar ett flertal system med ett flertal olika leverantörer och avtalsparter. I det dagliga arbetar du nära den person som är övergripande leveransansvarige samt nära den person som är leveransledare på verksamhetssidan och tillsammans tar ni fram den årliga förvaltningsplanen/verksamhetsplanen. I det dagliga arbetet ingår ansvar för planering, prioritering, eskaleringar och uppföljning av leveranserna tillsammans med de externa leverantörerna. Du ingår i olika avstämningsforum med alla interna som arbetar med plattformen samt har budgetansvar.

Vidare arbetar du även med livscykelperspektiv för leveranser och leverantörer från kravställning, upphandling, avtal, leverans till avveckling av avtal.

I rollen har du även möjlighet att vara med från början och ingå i en helt ny organisation, i ett nytt team som kommer ha en central roll att stödja stadens verksamheter i förnyelse av eget arbetssätt samt verkställa målbilden av ett väl fungerande och sammanhållet it-stöd som stödjer verksamheternas behov idag och i framtiden.

Kvalifikationer
För att lyckas i rollen behöver du ha relevant högskoleutbildning eller motsvarande flerårig arbetslivserfarenhet som innefattar att planera, styra, prioritera och följa upp leveranser inom it. Du ska ha dokumenterad flerårig erfarenhet av projektledning inom it samt vara van att driva förändringsarbete inom organisation och arbetssätt i en komplex miljö.

Du behöver vidare ha goda tekniska kunskaper och en bred kunskapsbas inom it-området. Du behöver kunna föra en konstruktiv dialog med leverantörer och andra som arbetar med denna typ av frågor. Baserat på dina kunskaper och erfarenheter behöver du kunna planera, göra tekniska bedömningar, rekommendera beslut samt komma med egna förslag och idéer.

Vidare har du kunskap om metoder och verktyg för löpande förvaltningsstyrning t.ex. Pm3 eller liknande. Du har gedigen erfarenhet av att ta fram förvaltningsplaner och goda kunskaper i ITIL samt hur ramverket kan samverka med förvaltningsstyrning enligt pm3 eller motsvarande förvaltningsmodeller.

Personliga egenskaper
Som person är du driven, lyhörd och serviceorienterad. Du är resultatfokuserad och har förmågan att se helheten. Att ständigt förbättra är någonting som du hela tiden eftersträvar. Du är också van att kommunicera och nätverka med både verksamhet, externa leverantörer och IT. Du förstår vikten av att vara prestigelös i mötet med verksamheter och är bra på att fånga behovsbilden samtidigt som du har integritet i dina konsultationer baserat på din erfarenhet och bedömning.

I den här rekryteringen samarbetar vi med p4it Search and Recruitment och ifall du har frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Jen Scheffel, 0733 118798, jen.scheffel@p4it.se alternativt Louise Furugård, 0733 118726, louise.furugard@p4it.se. Sista ansökningsdatum är 21 mars 2018.
Ange referensnr 2018/957

Fackliga representanter är Vision: Annica Walther, annica.walther@stockholm.se, SACO: Carin Carlsson, carin.carlsson@stockholm.se

Anställningsform Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning Heltid
Antal lediga befattningar 1
Sysselsättningsgrad 100%
Ort Stockholm
Län Stockholms län
Land Sverige
Referensnummer 2018/957
Publicerat 2018-03-07
Sista ansökningsdag 2018-03-21

Att arbeta i Stockholms stad

Ta reda på hur det är att jobba i Stockholms stad genom vår karriärsida.

Till Karriärsidan
Läs mer om oss här

Dela länkar