Nämndsekreterare till Äldreförvaltningen

Stockholms Stad, Äldreförvaltningen, Äldreförvaltningen, Staben

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.

Äldreförvaltningen ansvarar för kommunövergripande frågor rörande äldreomsorg, samt för att i dialog med stadsdelsnämnderna samordna, utveckla och följa upp äldreomsorgen i staden.

Arbetsplatsbeskrivning

Förvaltningen har cirka 140 medarbetare och är indelad i tre avdelningar plus en stab. Vi söker nu en nämndsekreterare. Tjänsten är placerad i staben, direkt under förvaltningschefen. Staben ansvarar för övergripande administration, ekonomi, HR, kommunikation, registratur och nämndadministration, arkiv, dataskydd och informationssäkerhet. Vi sitter i ljusa och trevliga lokaler centralt i Farsta Centrum.

Arbetsbeskrivning

Som nämndsekreterare arbetar du nära den politiska organisationen och har en nyckelroll i planeringen inför äldrenämndens månatliga sammanträden. Du ansvarar för att samordna nämndens ärenden och administration vilket innebär att planera möten, skriva protokoll samt att hålla i processen att färdigställa tjänsteärenden till nämnden. Uppdraget innebär allt från juridiska frågor till formalia före, vid och efter sammanträdena. Du är även ansvarig för delegationsordning och delegationsförteckning samt rådgivning i frågor kring ärendehantering. I arbetet ingår att skriva vissa beslutsunderlag till nämnden samt övriga arbetsuppgifter som faller under förvaltningens ansvarsområde. Du är också sekreterare i Kommunstyrelsens Pensionärsråd, KPR.

Kvalifikationer

Vi vill att du som söker har:

Högskoleutbildning med inriktning mot offentlig förvaltning, statsvetenskap, juridik eller liknande.
Erfarenhet av att arbeta i webbaserat ärendehanteringssystem

Erfarenhet av att hantera frågor rörande offentlighet och sekretess

Erfarenhet av juridiskt arbete i offentlig förvaltning.

Arbetslivserfarenhet från politiskt styrd organisation, gärna kommunal verksamhet.

Kunskap om relevant lagstiftning (kommunallagen, förvaltningslagen, lagen om offentlighet- och sekretess mm)

Förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska då du kommer arbeta med dokumentation

Då du är ensam i din roll är det avgörande att du är självgående och kan ta egna initiativ. Du är strukturerad och planerar ditt arbete på ett effektivt sätt. Du har ett proaktivt förhållningssätt och tänker strategiskt i ett brett perspektiv. Du uppskattar samarbete med andra människor, är tillmötesgående och anstränger dig för att hitta lösningar.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt

Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion, funktionsnedsättning och ålder. Våra lokaler är tillgängliga och användbara för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Anställningsform Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning Heltid
Antal lediga befattningar 1
Sysselsättningsgrad 100
Ort Stockholm
Län Stockholms län
Land Sverige
Referensnummer 2018/6253
Kontakt
  • Ann-Christine Hansson, 0850836201
Facklig företrädare
  • Kerstin Winblad, SACO , kerstin.winblad@stockholm.se
  • Jösta Claeson, Vision, josta.claeson@stockholm.se
Publicerat 2018-10-02
Sista ansökningsdag 2018-10-28
Utbildningskrav Högskola/universitet

Att arbeta i Stockholms stad

Ta reda på hur det är att jobba i Stockholms stad genom vår karriärsida.

Till Karriärsidan
Läs mer om oss här

Dela länkar