Projektledare, Stockholm Archipelago

Visit Stockholm AB, Marknad & analys

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och utveckla arbetet med att marknadsföra och utveckla Stockholms skärgård som besöksdestination.

Stockholm Archipelago är ett regionalt samarbetsprojekt med syfte att skapa förutsättningar för en starkare och hållbar besöksnäring i Stockholms skärgård, året runt. Samarbetsprojektet har idag 12 parter, skärgårdskommunerna Norrtälje, Österåker, Östhammar, Vaxholm, Nacka, Haninge, Värmdö och Nynäshamn samt Stockholms stad, Stockholms läns landsting, Stockholms län och Skärgårdsstiftelsen. Parterna har inför året ingått avtal om projektperioden 2018-2020 vilket är projektets andra projektperiod. Alla parter har valt att fortsätta samarbetet. Projektet är placerat på Visit Stockholm AB.

Projektet har som primärt uppdrag att bygga varumärket Stockholm Archipelago, marknadsföra och utveckla destinationen samt medverka till ökad samverkan och regionalt nätverkande.

Nu söker vi en projektledare för projektet Stockholm Archipelago. Arbetsgivaren är Visit Stockholm där du rapporterar till chefen för avdelningen Marknad och Analys. Projektet styrs av en styrgrupp där du är föredragande och du har nära dialog med såväl styrgruppens ordförande som projektets övriga parter i styr- resp. beredningsgrupp. Arbetsplatsen är centralt belägen i Stockholm men du kommer kontinuerligt att besöka projektets olika parter i regionen samt ha ett antal tjänsteresor inom Sverige och utrikes.

På Visit Stockholm får du arbeta i en dynamisk, internationell och varierande miljö med delaktighet i många samarbeten där du har ansvar för att stärka Stockholm Archipelago som resmål och varumärke.

Arbetsuppgifter

Som projektledare för Stockholm Archipelago har du det övergripande uppdraget att leda projektet. Du arbetar självständigt, men i nära samverkan med de lokala destinationerna och övriga parter. Du har ansvar för strategisk planering, uppbyggnad och aktivering av varumärket Stockholm Archipelago samt att utveckla Skärgården som besöksdestination. Du driver, kommunicerar och implementerar aktiviteter och vägval som beslutats och navigerar vant i digital miljö kopplat till både verksamhetssystem samt webb och sociala kanaler mm. Du genomför säljaktiviteter som mässor och kontakter med distributörer. Du arbetar med en mängd externa kontaktytor, som t.ex media, internationella intressenter kopplat till distribution samt nationella och lokala aktörer inom besöksnäringen. Destinationsutveckling innefattar kompetenshöjande aktiviteter och erfarenhetsutbyte mellan såväl näringsidkare som lokala turistorganisationer samt att identifiera regionala infrastrukturella utmaningar och möjligheter som påverkar utvecklingen av besöksnäringen. Projektet verkar för långsiktiga hållbara lösningar.

Du har ansvar för att utarbeta och effektuera verksamhetsplan och handlingsplan för verksamheten, bistå styrgruppen och tillsammans med de lokala destinationerna säkerställa att de aktiviteter som beslutats genomförs.

Rollen innebär även omvärldsbevakning och att samordna statistik. Du har budgetansvar samt ansvar för ekonomisk uppföljning gentemot styrgruppen.

Kvalifikationer

  • Högskoleutbildning eller motsvarande inom relevant område för uppdraget.
  • Dokumenterad erfarenhet av marknadsföring och destinationsutveckling.
  • Erfarenhet av strategisk samordning och projektledning av komplexa uppdrag med många parter.
  • Dokumenterad erfarenhet av digital marknadsföring med webb och sociala kanaler. Van användare av digitala verksamhetssystem är meriterande.
  • Erfarenhet av att beställa varor och tjänster. Erfarenhet av offentlig upphandling är meriterande.
  • Erfarenhet av budgetansvar.
  • Kunskap om vad det innebär att arbeta i offentlig, politisk styrd organisation samt van att navigera bland andra intressenter som organisationer och myndigheter.
  • Kunskap om besöksnäringen och om dess förutsättningar i skärgården.
  • Mycket god förståelse för kommunikativt innehåll och varumärke.
  • Mycket goda kunskaper i både svenska och engelska i tal och skrift och vana av att kommunicera på båda språken i olika format mot en bred målgrupp.
  • Meriterande är grundläggande tyskakunskaper i tal och skrift.

Som person är du:

  • Strukturerad, drivande, tar ansvar för din uppgift och arbetar självständigt även inom nya områden.
  • Har förmågan att knyta kontakter, skapa goda relationer, förankra idéer och få olika aktörer att sträva mot gemensamma mål. Det innebär samtidigt att vara diplomatisk och ha stor förståelse för aktörernas olika förutsättningar.
  • Flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt. Ser möjligheterna i förändringar.

Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga förmågor och egenskaper i rekryteringsprocessen.

Övrigt

Visit Stockholm AB arbetar för jämställdhet och mångfald på arbetsplatsen och vi ser gärna både manliga och kvinnliga sökanden av olika etnisk tillhörighet till tjänsten.

Tjänsten, som är på heltid, är en tillsvidarebefattning med planerat startdatum i november. Provanställning tillämpas. Då annonsen är publicerad under semestertider kommer det tyvärr inte att finnas möjlighet att kontakta någon för vidare information förrän tidigast den 6 augusti.

Anställningsform Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning Heltid
Tillträde November efter överenskommelse
Antal lediga befattningar 1
Sysselsättningsgrad Heltid
Ort Stockholm
Län Stockholms län
Land Sverige
Referensnummer 2018/4894
Kontakt
  • Lotta Andersson, tf Avdelningschef, 08-50828534 alt. lotta.andersson@stockholm.se
Publicerat 2018-08-03
Sista ansökningsdag 2018-08-19

Att arbeta i Stockholms stad

Ta reda på hur det är att jobba i Stockholms stad genom vår karriärsida.

Till Karriärsidan
Läs mer om oss här

Dela länkar