Samhällsvägledare

Älvsjö stadsdelsförvaltning, Stockholms stad

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.

Arbetsplatsbeskrivning

Älvsjö är ett attraktivt område där många vill bo. Här planeras flera nya bostadsområden, men också samhällsservice som förskolor, skolor och gruppbostäder. Stadsdelsområdet är en av stadens minsta befolkningsmässigt med 30 000 invånare. I stadsdelsförvaltningens verksamheter arbetar 700 medarbetare och 35 chefer. Arbetet präglas av närhet mellan de olika verksamheterna. Förvaltningskontoret med medborgarkontor, bibliotek och öppen förskola ligger i Älvsjö centrum. Avdelningen för HR och extern service är en del av förvaltningskontoret och har i uppdrag att arbeta med samhällsvägledning, registratur, personalfrågor samt utveckling av stadsmiljö, parkinvesteringar och parkskötsel. Vi söker nu en ny kollega som vill arbeta som samhällsvägledare med fokus på vägledning och service i mötet med Älvsjöborna.

Arbetsbeskrivning

I uppdraget som samhällsvägledare ger du information och service till Älvsjöborna som besöker vårt medborgarkontor som ligger centralt i Älvsjö, ringer eller mailar till oss eller besöker oss i våra digitala forum. Du ger på ett pedagogiskt sätt samhällsvägledning, konsumentupplysning och vägledning till andra myndigheter utifrån besökarnas förutsättningar och behov. Du arbetar med kunskapsöverföring och ger besökaren förutsättningar att hantera sina ärenden. Du samarbetar med förvaltningens olika funktioner, som t ex socialtjänsten och internservice. Arbetet innebär också att arbeta med utvecklingsprojekt inom samhällsvägledning och kommunikation. Du är en i ett team av fyra kollegor på avdelningen som bemannar medborgarkontoret samt receptionen.

Kvalifikationer

Du har en akademisk utbildning och några års erfarenhet av arbete med kommunikation och service. Vi ser gärna att du har god kännedom om olika samhällsfunktioner och myndigheter, kunskap i flera språk samt erfarenhet av konsumentupplysning. Du drivs av att ge god service och ett gott bemötande. Du har pedagogisk förmåga, är lyhörd och har god kommunikativ förmåga. Du är en god administratör, arbetar strukturerat och kan arbeta med flera processer igång samtidigt. Du trivs med att arbeta som generalist och att arbeta i team. Som person har du ett flexibelt och lösningsorienterat förhållningssätt i kommunikation och samarbete med andra.

Övrigt

Anställningsform Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning Heltid
Tillträde enligt överenskommelse
Antal lediga befattningar 1
Sysselsättningsgrad 100%
Ort Stockholm
Län Stockholms län
Land Sverige
Referensnummer 2018/6057
Kontakt
  • Elisabet Tullgren, administrativ chef, 08-508 210 55
Facklig företrädare
  • Shahanaz Khan, SACO, 08-508 215 24
  • Martin Vatsi, Vision, 08-508 215 25
Publicerat 2018-09-21
Sista ansökningsdag 2018-10-14
Utbildningskrav Högskola/universitet

Att arbeta i Stockholms stad

Att jobba i Stockholms stad

Ta reda på hur det är att jobba i Stockholms stad genom vår karriärsida.

Till Karriärsidan
Läs mer om oss här

Dela länkar