Samhällsvägledare med registratorsuppdrag

Älvsjö stadsdelsförvaltning, Stockholms stad

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.

Beskrivning
Älvsjö är ett attraktivt område där många vill bo. Här planeras flera nya bostadsområden, men också samhällsservice som förskolor, skolor och gruppbostäder. Stadsdelsområdet är en av stadens minsta befolkningsmässigt med 28 000 medborgare. I stadsdelsförvaltningens verksamheter arbetar 700 medarbetare och 30 chefer. Arbetet präglas av närhet mellan de olika verksamheterna. Förvaltningskontoret med medborgarkontor, bibliotek och öppen förskola ligger i Älvsjö centrum.

Avdelningen för HR och extern service är en del av förvaltningskontoret och har i uppdrag att arbeta med samhällsvägledning, demokratifrågor, registratur, utveckling av stadsmiljö och parkskötsel samt HR. Vi söker nu en kollega som vill arbeta som samhällsvägledare med fokus på vägledning och service i mötet med medborgare i Älvsjö samt med ett uppdrag som registrator.

Arbetsuppgifter
I uppdraget som samhällsvägledare ger du information och service till medborgare som besöker vårt medborgarkontor, ringer, mailar till oss eller besöker oss i våra digitala forum. Du ger på ett pedagogiskt sätt samhällsvägledning, konsumentupplysning och vägledning till andra myndigheter utifrån medborgarens förutsättningar och behov. Du arbetar med kunskapsöverföring och ger besökaren förutsättningar att hantera sina ärenden. Du samarbetar med förvaltningens olika funktioner, som t ex socialtjänsten och internservice. Arbetet innebär också att arbeta med utvecklingsprojekt inom samhällsvägledning och kommunikation. Du är en i ett team av tre kollegor på avdelningen som bemannar medborgarkontoret samt receptionen.

Du har även som del av din tjänst ett registratorsuppdrag där du hanterar postöppning och bedömning av hur handlingar ska hanteras, diarieför handlingar, hanterar utlämnande av allmän handling, vid behov gör sekretessprövningar och ger service till kollegor och medborgare i dessa frågor. Du arbetar i ett digitalt ärendehanteringssystem som är under utveckling där du deltar i utvecklingsarbetet tillsammans med huvudregistrator och nämndsekreterare.

Kvalifikationer
Du har en akademisk examen och några års erfarenhet av arbete med kommunikation och service. Du har erfarenhet av administrativt arbete med god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Vi ser gärna att du har kännedom om kommunal förvaltning och offentlighets- och sekretesslagstiftningen.

Du drivs av att ge god service och ett gott bemötande. Du har pedagogisk förmåga, är lyhörd och har god kommunikativ förmåga. Du är en god administratör, arbetar strukturerat och kan arbeta med flera processer igång samtidigt. Du trivs med att arbeta som generalist och att arbeta i team. Som person har du ett flexibelt och lösningsorienterat förhållningssätt i kommunikation och samarbete med andra.

Anställningsform Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning Heltid
Tillträde enligt överenskommelse
Antal lediga befattningar 1
Sysselsättningsgrad 100%
Ort Stockholm
Län Stockholms län
Land Sverige
Referensnummer 2017/7190
Kontakt
  • Elisabet Tullgren, adminsitrativ chef, 08-508 210 55
Facklig företrädare
  • Erik Ceder, Vision, 08-508 210 07
  • Shahanaz Khan, SACO, 08-508 215 24
Publicerat 2017-10-20
Sista ansökningsdag 2017-11-12
Utbildningskrav Högskola/universitet

Att arbeta i Stockholms stad

Att jobba i Stockholms stad

Ta reda på hur det är att jobba i Stockholms stad genom vår karriärsida.

Till Karriärsidan
Läs mer om oss här

Dela länkar