Socialsekreterare, Vuxenenheten

Hägersten-Liljeholmen SDF, Vuxenenheten

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.

Hägersten-Älvsjö är en av 11 stadsdelsförvaltningar i Stockholms stad med drygt 3000 medarbetare. I dag är vi ett av stadens största stadsdelsområden med ca 130 000 invånare. I Hägersten-Älvsjö har du nära till staden, kommunikationer och naturen. Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med möjligheter för dig att utvecklas i din roll.

Arbetsplatsbeskrivning

Vi söker nu dig som vill ta chansen att gå in på ett föräldraledighetsvikariat och bli en del av vår socialsekreterargrupp. Hos oss får du arbeta självständigt med stöd från kollegor och chefer. Vi kännetecknas av höga ambitioner, god trivsel och stort intresse av utveckling.

Vuxenenheten finns på Liljeholmsberget i gemensamma lokaler med beroendemottagningen. Vi arbetar med personer, över 20 år, med missbruk/beroende, ibland i kombination med psykisk ohälsa.  Enheten består av socialsekreterare, behandlingsassistenter, bosamordnare och en administrativ assistent, totalt 27 personer. Enheten leds av två enhetschefer i delat ledarskap. Enheten karaktäriseras av det goda samarbetet mellan socialsekreterare och utförare där vårt gemensamma mål är att hitta verksamma redskap för att bidra till förändring på hemmaplan för våra klienter. Socialsekreterargruppen består av åtta socialsekreterare, dessutom finns en speciell mottagningsfunktion med två socialsekreterare.

Vuxenenheten har egen öppenvård som arbetar med MI, Återfallsprevention och CRA. Vi har eget stödboende med träningslägenheter kopplade till ett eget stödteam för intensivt och flexibelt stöd på hemmaplan för personer med komplex problematik. Vi har både intern och extern handledning.

Arbetsbeskrivning

Som vikarierande socialsekreterare ansvarar du för utredningar enligt SoL och LVM, motivationsarbete samt uppföljning av insatser för personer med beroendeproblematik, samsjuklighet och hemlöshet.

Kvalifikationer

Du är utbildad socionom. Meriterande tilläggsutbildningar är bl.a. MI, ASI och andra för målgruppen relevanta kurser och utbildningar.

Du har vitsordad kunskap om och gedigen erfarenhet av myndighetsutövning. Du arbetar självständigt och målinriktat och kan också bidra i teamarbete. Du är en god kommunikatör muntligt och skriftligt. Du har kunskap om och intresse för arbetet med vuxna med missbruk och samsjuklighet. Du har ett respektfullt bemötande och förmåga att skapa och bibehålla goda professionella relationer både med klienter, kollegor och samarbetspartners. Du har intresse för metodutveckling och är duktig på att inta flera olika perspektiv. Du har några års erfarenhet av arbete med målgruppen samt några års erfarenhet av myndighetsutövning.

Mycket stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Övrigt

Anställningsform Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning Heltid
Tillträde 1 september och 2 oktober 2017
Antal lediga befattningar 2
Sysselsättningsgrad 100%
Ort Stockholm
Län Stockholms län
Land Sverige
Referensnummer 2017/5686
Kontakt
  • Sara Swedén, enhetschef, 08-50822469
  • Åsa Malmgren, enhetschef, 08-50823303
Facklig företrädare
  • Katri Karlsson, Vision, 076-12 22 462
  • Peter Hultberg, SACO, 08-508 23 764
Publicerat 2017-08-23
Sista ansökningsdag 2017-09-06
Utbildningskrav Högskola/universitet

Att arbeta i Stockholms stad

Att jobba i Stockholms stad

Ta reda på hur det är att jobba i Stockholms stad genom vår karriärsida.

Till Karriärsidan
Läs mer om oss här

Dela länkar