SYV till Rålambshov/Konradsbergsskolan

Stockholms Stad, Utbildningsförvaltningen

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.

Arbetsplatsbeskrivning

Vi söker dig som arbetar nära elever och personal. Du är mer än gärna ute bland våra elever och kontinuerligt besöker klasser och har individuella samtal. Du har ett holistiskt perspektiv på ditt arbete och du är bra på motiverande samtal. På våra skolor ingår du i elevhälsoteamet och har ett förebyggande och framåtsyftande förhållningssätt i ditt arbete. Du samarbetar med arbetslagen och deltar i övergripande planeringar kring arbetsliv och yrkesval.

Rålambshov/Konradsbergsskolan ligger på Kungsholmen och är en kommunal grundskola. Skolan har ett tvåparallelligt mellanstadium och årskurs sju på Konradsberg. Högstadiet på Rålambshov går mot ett åttaparallelligt system. Det går ca 850 elever i årskurserna 4-9. Skolan är organiserad i årskursvisa arbetslag som leds av arbetslagsledare. Till skolan hör också två CSI-grupper, med inriktning på särskilda behov, för årskurserna 1-6 respektive 6-9. Skolan har ett pågående arbete kring hur eleverna ska göras mer delaktiga i arbetet kring sitt eget lärande. Utifrån vår analys har vi tydliggjort vår lektion- och tavelstruktur som ska användas av alla lärare i alla klassrum för att skapa ett igenkännande och likvärdiga lektioner där målen synliggörs ytterligare. Flera av våra elever gynnas av språkutvecklande arbetssätt. Vi behöver fortbilda vår personal i detta för att möta nuvarande och kommande behov som passar alla elever. UDL-Universal Design for learning är ett redskap för att anpassa undervisningen för alla elever. Vi ser att vår undervisning behöver utvecklas så att flickor och pojkars resultat blir mer likvärdiga genom att använda vår checklista för auskulation med fokus på normkritiskt perspektiv vid planering av undervisning och lektionsbesök. På våra veckovisa möten i arbetslag och elevhälsa framkommer att elever känner en otydlighet över vad de behöver kunna och prestera för att nå sina mål. Vår analys är att detta kan leda till stress och psykisk ohälsa. Det behöver tydliggöras vad eleverna ska uppnå, när de ska ha uppnått det och hur det ska göras. Lärarna behöver följa upp att eleverna inhämtat tillräckliga kunskaper. Vi har en struktur som främjar sambedömning men vi behöver få med det i skolkulturen så att alla lärare känner sig säkra att göra bedömningen ämnesövergripande tillsammans med andra lärare. Utifrån vår analys vill vi fokusera på följande utvecklingsområden.

Våra utvecklingsområden för En bra skola för alla är att:

arbeta med metoder som gör eleverna mer delaktiga i arbetet kring sitt eget lärande så att de vet vad de behöver kunna för att nå målen i alla ämnen

tlikvärdig undervisning och bedömning av alla elever utifrån ett normkritiskt perspektiv

utveckla undervisningen med hjälp av UDL, Design for learning, som ett pedagogiskt redskap för ett inkluderande arbetssätt tillsammans med digitala verktyg

undervisningens innehåll varieras och har ämnesövergripande och språkutvecklande fokus

Arbetsbeskrivning

Sedvanliga SYV uppgifter enligt läroplanens riktlinjer

Kvalifikationer

Adekvat Högskoleutbildning



Övrigt

Anställningsform Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning Heltid
Tillträde snarast eller enl överenskommelse
Antal lediga befattningar 1
Sysselsättningsgrad 100%
Ort Stockholm
Län Stockholms län
Land Sverige
Referensnummer 2018/7089
Kontakt
  • Gunilla Olsson, 0761208701
Facklig företrädare
  • Teijo Niemistö,LR, 076-8252596
Publicerat 2018-11-06
Sista ansökningsdag 2018-11-20
Utbildningskrav Högskola/universitet

Att arbeta i Stockholms stad

Att jobba i Stockholms stad

Ta reda på hur det är att jobba i Stockholms stad genom vår karriärsida.

Till Karriärsidan
Läs mer om oss här

Dela länkar