Trainee controller, Stadsledningskontoret

Stockholms Stad

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Stadsledningskontoret är kommunstyrelsens förvaltning. Vi ansvarar för styrning, uppföljning och utveckling av stadens verksamheter utifrån den vision och budget som kommunfullmäktige har beslutat om. Vi är cirka 270 anställda som i huvudsak arbetar med strategiska frågor som har stor betydelse för stadens verksamheter.

Arbetsplatsbeskrivning

Avdelningen för välfärdsstyrning arbetar med kommuncentral samordning, styrning, uppföljning och utvärdering av stadens verksamheter inom välfärden. I detta har avdelningen en mycket viktig roll att på uppdrag från den politiska ledningen styra och bidra till utveckling av välfärdssektorn i Stockholm. Avdelningen har en samordnande roll för frågor som rör styrning och kvalité i stadens verksamheter samt för statistikfrågor, beslutsstöd och stadens brukarundersökningar. Arbetet genomförs i ett nära samarbete med de nämnder som avdelningen ansvarar för.

Nu söker vi en traineecontroller till avdelningen för välfärdsstyrning på stadsledningskontoret. Som trainee i Stockholms stad kommer du att delta i ett gediget utbildningsprogram som pågår augusti 2018 – juni 2019. Detta kommer att ske parallellt med ditt ordinarie arbete hos oss på avdelningen för välfärdsstyrning. Läs mer på www.stockholm.se/trainee Arbetet på avdelningen för välfärdsstyrning görs i nära samarbete med andra avdelningar inom stadsledningskontoret. Som trainee kommer du därför att få delta i arbete på såväl finansavdelningen som stadsutvecklingsavdelningen.

Arbetsbeskrivning

Som traineecontroller arbetar du med ekonomi- och verksamhetsstyrning utifrån ett långsiktigt strategiskt perspektiv. Du samarbetar med stadens nämnder och tar fram beslutsunderlag. I rollen ingår också att leda kvalificerade utrednings- och utvecklingsprojekt samt omvärldsbevakning inom ditt område. Arbetet på stadsledningskontoret innebär att besvara remisser och skrivelser samt att snabbt kunna svara på frågor och på kort tid leverera kvalificerade beslutsunderlag. Du erbjuds ett spännande och roligt arbete i Stockholms stad där den strategiska planeringen har en central roll i stadens utveckling.

Kvalifikationer

Du har eller kommer att ta ut en examen från högskola/universitet inom ekonomi eller statsvetenskap senast under våren 2018. Examen ska inte vara äldre än två år.

I denna rekrytering lägger vi stor vikt vid på ditt engagemang och dina personliga egenskaper. Du tycker om att arbeta mot mål och fokuserar på resultat. Du har ett nytänkande som kan omsättas i praktiken och du kan hantera komplexa frågor. Du tänker strategiskt och har ett brett perspektiv på frågor. Du värdesätter olikheter och förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar en själv och andra. Du arbetar bra med andra människor och lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt.

Det är meriterande om du har erfarenhet att driva utredningsprojekt samt erfarenhet av arbete inom offentlig sektorn.

Övrigt

Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion, funktionsnedsättning och ålder.

Anställningsform Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning Heltid
Antal lediga befattningar 1
Sysselsättningsgrad 100%
Ort Stockholm
Län Stockholms län
Land Sverige
Referensnummer 2018/1666
Kontakt
  • Alexandra Göransson, 08 508 29291
  • Mattias Westerlund, 08 508 29598
  • Carol Lundqvist, 0850829547
Facklig företrädare
  • Carin Carlsson, SACO, 08-508 29288
  • Annica Walther, Vision, 076-1241553
Publicerat 2018-03-28
Sista ansökningsdag 2018-04-18
Utbildningskrav Högskola/universitet

Att arbeta i Stockholms stad

Att jobba i Stockholms stad

Ta reda på hur det är att jobba i Stockholms stad genom vår karriärsida.

Till Karriärsidan