Två medarbetare till Stadsarkivet

Stockholms Stad, Stadsarkivet

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.

Arbetsbeskrivning

Stadsarkivet präglas av förändring och utveckling. Samverkan med andra aktörer, mer digitaliserade arbetsformer och ett förstärkt medarbetarskap är viktiga linjer i vår utveckling framöver.

Vi har en bred publik verksamhet. Våra användare besöker oss eller kontaktar oss på andra sätt för att ta del av den information om historia och nutid som vi förvaltar. De tar del av visningar och programverksamhet eller använder våra tjänster för utredningar och fördjupningar i arkivinformationen.

Under våren 2019 kommer Stadsarkivet att öppna en ny verksamhet vid Liljeholms kajen, som bland annat kommer att fokusera på stadens byggnadshistoria. Med två platser för publik verksamhet, och närmare 20 000 beställningar av information ur arkiven varje år, behöver vi förstärka vår kompetens att möta våra kunders behov.

Arbetsuppgifter

Vi söker två medarbetare som blir viktiga för Stadsarkivets verksamhet och utveckling. Vi är en flexibel organisation där medarbetare kan växla mellan olika arbetsuppgifter med utgångpunkt i verksamhetens behov. Därför söker vi dig som har relevant kompetens och vill arbeta med olika delar av vår breda verksamhet.

En tjänst är inledningsvis placerad inom verksamhetsområdet Publik & Kommunikation. I arbetsuppgifterna ingår bland annat att:

  • Ge service till besökare i Stadsarkivets läsesal
  • Medverka i det arkivpedagogiska arbetet med visningar och workshops för skola och universitet
  • Vara delaktig i övriga arbetsuppgifter inom verksamhetsområdet, till exempel i programverksamheten och i att utveckla digitala arbetssätt

En tjänst är inledningsvis placerad inom verksamhetsområdet Arkivsvar. I arbetsuppgifterna ingår bland annat att:

  • Besvara förfrågningar, t ex att lämna ut allmänna handlingar, samt att besvara frågor av mer utredande karaktär
  • Göra omfattande sekretessprövningar inför utlämnade av akter från till exempel socialtjänst eller polis
  • Bemanna stadsarkivets telefonservice

I båda tjänsterna kommer du att bidra till Stadsarkivets digitala utveckling till exempel genom att vara kravställare gentemot teknisk expertis/IT, där din utgångspunkt är verksamhetens behov.

Dina arbetsuppgifter och de krav som ställs på dig kan se lite olika ut beroende på vilket verksamhetsområde du börjar inom. Berätta gärna i din ansökan vid vilket av de båda områdena du tror att du skulle ha störst förutsättningar att snabbt bli självständig i arbetet och varför.

Kvalifikationer

Du har arbetat några år inom arkiv- eller kulturarvsområdet med publik verksamhet i brett perspektiv. Du har genomfört visningar och hållit föredrag för olika målgrupper. Du kan söka, förstå och förmedla både den analoga och digitala information som förvaras i ett arkiv.

Du har akademisk examen motsvarande minst tre års heltidsstudier inom humaniora eller samhällsvetenskap. Det är meriterande med utbildning inom arkivvetenskap, historia, ABM eller ämnen inom kulturarvsområdet. Det är också meriterande med kompetens som kan stödja Stadsarkivets utveckling mot mer digitaliserade arbetssätt, samt kunskaper i andra språk än svenska och erfarenhet av sekretessprövning.

Du arbetar självständigt och strukturerat utifrån uppsatta mål och tidsramar. Som person är du nyfiken och vill utvecklas. Därför har du ett eget driv som hjälper dig att leverera förväntade resultat. Du har kunden och alla våra brukare i fokus. Att alltid ge bästa service är självklart för dig, oavsett vem du möter. Det är viktigt att du är trygg i dig själv och har kommit en bit i din egen utveckling, eftersom du behöver kunna förklara myndighetsbeslut om utlämnande som fattats.

För båda tjänsterna gäller att du är flexibel och kan ställa om från att arbeta snabbt och kvalitetsinriktat när det är många besökare, till att vara uthållig och kunna fullfölja mer rutinbetonade arbetsuppgifter.

Du har dokumenterad god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.

Du har dokumenterat god samarbetsförmåga.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Du kommer att vara schemalagd till viss del. Arbete på kvällar och helger kan förekomma.

Anställningsform Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning Heltid
Tillträde Enligt överenskommelse
Antal lediga befattningar 2
Sysselsättningsgrad 100 %
Ort Stockholm
Län Stockholms län
Land Sverige
Referensnummer 2018/5891
Kontakt
  • Johanna Liden, Avd chef Arkivsvar, 08 508 282 94
  • Susanna Uppling, Avd chef Publik Kommunikation , 08 508 283 46
  • Bo-Bertil Larson, HR-konsult, 08 508 117 17
Facklig företrädare
  • Petter Sävström, SACO , 08 508 283 26
  • Jan Andersson, Vision , 08 508 283 15
Publicerat 2018-09-27
Sista ansökningsdag 2018-10-21
Utbildningskrav Högskola/universitet

Att arbeta i Stockholms stad

Att jobba i Stockholms stad

Ta reda på hur det är att jobba i Stockholms stad genom vår karriärsida.

Till Karriärsidan
Läs mer om oss här

Dela länkar