Upphandlingschef

Micasa Fastigheter i Stockholm AB

Vi söker dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm. Micasa Fastigheter i Stockholm AB är ett fastighetsbolag som äger och förvaltar Stockholms stads omsorgsfastigheter. Vi står inför en spännande utveckling då Micasa Fastigheter fått i uppdrag att bygga ett flertal nya vård- och omsorgsboenden de kommande åren.

Beskrivning

Som upphandlingschef arbetar du både strategiskt och operativt i bolaget. Du axlar rollen som chef för tre medarbetare samtidigt som du leder upphandlingsprocesser från A till Ö av entreprenader och tjänster. Enheten är bolagets experter på upphandlingsområdet och genomför upphandlingar i nära samarbete med beställare inom bolaget. 

Enheten har en stödjande och konsultativ roll och ligger organisatoriskt under Administrativa avdelningen. Tillsammans med bolagets byggprojektledare och kollegor utvecklar du entreprenad- och upphandlingsstrategier samt utvecklar våra gemensamma processer genom ständiga förbättringar. I arbetet ingår även att informera och ge råd till bolaget i upphandlingsfrågor samt att kommunicera och samarbeta med upphandlingsenheten för Stockholms stad utifrån de riktlinjer och policys som gäller.



Arbetsuppgifter

Enhetens uppgifter kan sammanfattas i följande punkter: 

  • Säkerställa att inköp och upphandlingar sker i enlighet med gällande lagstiftning och stadens program och riktlinjer samt vid behov utveckla och upprätta bolagsinterna styrdokument
  • Medverka vid och genomföra upphandlingar på ett så affärsmässigt och kostnadseffektivt sätt som möjligt och till rätt kvalitet
  • Följa upp att avtalstroheten upprätthålls och att avtal följs
  • Omvärldsbevakning inom upphandlingsområdet
  • Säkerställa att varor och tjänster uppfyller kraven i enlighet med Micasa Fastigheters miljö- och energiledningssystem 
  • Informera bolagets medarbetare om nyheter och förändringar inom upphandlingsområdet 

Kvalifikationer

Utbildning

  • Lämplig högskole-/universitets utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant, t.ex. juridik, bygg och anläggning, samhällsvetenskaplig eller ekonomisk inriktning.

Erfarenhet

  • Erfarenhet av ledning och styrning av utvecklings- och förbättringsarbete.
  • Offentlig upphandling med huvudsaklig inriktning på fastighetsdrift, entreprenader och teknikkonsulter i minst två år
  • Upphandlingsrelaterade frågor som t ex. göra avrop, upprätta och tolka avtal

Kunskaper

  • Upphandling enligt LOU
  • Bygg- och konsultbranschens lagar, förordningar och avtal såsom t ex. AF, AMA, AB, ABT och ABK
  • Projektledning vid upphandlingar
  • God svenska i tal och skrift

Meriterande

  • God kännedom om byggbranschen
  • Förhandlingsvana
  • Erfarenhet av arbete i upphandlingsverktyget Tend Sign

Kompetenser (6-10 st. personliga förmågor), oprioriterad ordning

 

  • Integritet
  • Samarbetsförmåga
  • Ledarskap
  • Strategisk
  • Strukturerad
  • Kvalitetsmedveten
  • Analytisk förmåga

  

Villkor

Tillsvidareanställning, heltid.

Anställningsform Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning Heltid
Tillträde Snarast
Antal lediga befattningar 1
Sysselsättningsgrad 38 timmar 15 minuter
Ort Stockholm
Län Stockholms län
Land Sverige
Referensnummer 2017/2706
Kontakt
  • Monica Slama, 08-508 360 00
Facklig företrädare
  • Annette Criborn, Vision, 08-508 360 00
  • Anne Tawastman, SACO, 08-508 360 00
Publicerat 2017-04-25
Sista ansökningsdag 2017-05-16
Utbildningskrav Högskola/universitet

Att arbeta i Stockholms stad

Att jobba i Stockholms stad

Ta reda på hur det är att jobba i Stockholms stad genom vår karriärsida.

Till Karriärsidan
Läs mer om oss här

Dela länkar