Utökning med Beställarchef för Funktionsnedsättning och Psykisk ohälsa

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.

Vi står inför en spännande förändring. För att möta dagens och framtidens behov går Rinkeby-Kista och Spånga-Tensta stadsdelsförvaltning samman och bildar Järva stadsdelsförvaltning 1 juli 2023. Vill du vara med på vår resa?

Arbetsplatsbeskrivning
Spånga-Tensta stadsdelsförvaltning består av åtta avdelningar varav Äldre, funktionsnedsättning och psykisk ohälsa/socialpsykiatri är en.

Nu söker vi en enhetschef till Beställarenheten för funktionsnedsättning och psykisk ohälsa/ socialpsykiatri.

Organisatoriskt tillhör du avdelningen äldre, funktionsnedsättning och psykisk ohälsa/socialpsykiatri, är direkt underställd avdelningschefen och ingår i avdelningens ledningsgrupp. Som avdelning arbetar vi aktivt för att vara en arbetsplats med ett gott bemötande, att utveckla arbetet med jämställdhet och för att vara en attraktiv arbetsgivare.

Beställarenheten för funktionsnedsättning och psykisk ohälsa/socialpsykiatri består av 20 medarbetare och leds av en enhetschef och två biträdande enhetschefer. Enheten handlägger ansökningar och följer upp insatser enligt SoL och LSS samt handlägger färdtjänst, riksfärdtjänst och kommunalt bostadstillägg. De biträdande enhetscheferna utgör ett nära operativt ledarskap och stöd till biståndshandläggarna. I enheten ingår förutom biståndshandläggare även två samordnare och administrativa funktioner.

Ett nära samarbete med Beställarenheten för äldreomsorg är givet och båda beställarenheterna delar på de tre administrativa funktionerna som organisatoriskt ligger under äldreomsorgens beställarenhet.

Ledarskapet i Spånga-Tenstas stadsdelsförvaltning utgår från vår värdegrund; resultat, engagemang, kompetens och bemötande.

Arbetsbeskrivning
Ditt uppdrag som enhetschef är att ansvara för det strategiska arbetet med budget-, personal- och verksamhetsfrågor på den egna enheten. Personalansvaret innefattar bl. a arbetsmiljö, rehabiliteringsärenden, kompetensplanering och lönesättning. Att upprätta verksamhetsplan, tertialrapporter och verksamhetsberättelse i samverkan med medarbetarna är en naturlig del i ditt uppdrag. Du når verksamhetens mål inom givna budgetramar och är engagerad i ditt uppdrag och förstår din roll i helheten som ledare. Du har verksamhetskunskap och är trygg i ditt ledarskap, du sätter alltid brukaren i fokus och involverar dina medarbetare.

Som enhetschef för Beställarenheten kommer du leda arbetet tillsammans med dina medarbetare. Du kommer självständigt och genom två biträdande enhetschefer leda, organisera och samordna arbetet för att nå de uppsatta målen och driva verksamhetens utvecklingsarbete. Du ingår i avdelningens ledningsgrupp tillsammans med avdelningschef, fyra enhetschefer, en utvecklingsstrateg, två verksamhetscontrollers, en HR-strateg samt ekonomicontroller.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan högskoleutbildning som bedöms likvärdig. Du behöver ha gedigna kunskaper om målgruppen och erfarenhet av myndighetsutövning inom såväl SoL som LSS. Goda kunskaper om aktuell lagstiftning, rättspraxis, dokumentation och handläggning inom verksamhetsområdet krävs. Vi ser också att du på chefsnivå har erfarenhet av personal- och budgetansvar samt erfarenhet från att stötta biståndshandläggarna i svåra frågor, i myndighets-utövning inom funktionsnedsättning/ socialpsykiatri. Erfarenhet av liknande arbete krävs och du har erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation.

Genom ett strategiskt och målinriktat tänk skapar du resultat inom uppsatta ramar. För dig är förändring ett naturligt inslag av utveckling och ett aktivt medarbetarskap nyckeln till framgång. Du är tydlig, kommunikativ och har en hög grad av personlig mognad och självkännedom. Ditt förhållningssätt är coachande med starkt fokus på att skapa gott samarbete och förutsättningar för ett aktivt medarbetarskap samt en god arbetsmiljö.

Som person är du mål- och resultatorienterad samt har ett strukturerat arbetssätt. Du är initiativtagande, är självgående och har problemlösande analysförmåga. Det är viktigt att du har en god känsla för service, ett gott bemötande och att du ser samarbete som en väg till framgång.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Övrigt

Varför ska du söka arbete hos oss ? Här ges du möjlighet till personlig utveckling/ kompetenspåfyllnad samt till delaktighet och inflytande på arbetsplatsen. Hos oss får du härliga kollegor som har roligt på jobbet. Vi hjälper varandra och värnar den goda arbetsmiljön.

Vi arbetar för en frisk och hälsosam miljö genom att erbjuda:
Friskvårdssubvention, friskvårdsaktiviteter på arbetstid och friskvårdstimme.

Våra chefer har oreglerad arbetstid.

Mentorskap.

Intervjuer kommer att genomföras löpande under ansökningstiden. Provanställning kan komma att tillämpas.

Välkommen med din ansökan !

Anställningsform Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning Heltid
Tillträde Enligt överenskommelse
Antal lediga befattningar 1
Sysselsättningsgrad 100
Ort Stockholm
Län Stockholms län
Land Sverige
Referensnummer 2017/5478
Kontakt
  • Margareta Ericson, Avdelningschef, 0850803189
Facklig företrädare
  • Karin Wrannvik, Ledarna, 0761290750
  • Kristina Vennström, Vision, 0850803537
  • Johan Holmgren, SACO, 0850803602
Publicerat 2017-08-16
Sista ansökningsdag 2017-09-04

Att arbeta i Stockholms stad

Ta reda på hur det är att jobba i Stockholms stad genom vår karriärsida.

Till Karriärsidan
Läs mer om oss här

Dela länkar