Vi söker upphandlare till Stockholms stad

Stockholms Stad, Serviceförvaltningen, Upphandling

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Serviceförvaltningen är en av stadens fackförvaltningar och har i uppdrag att svara för de administrativa uppgifter som är samordnade i staden såsom löneadministration, ekonomiadministration, stadsövergripande upphandlingsfrågor, kontaktcenterverksamhet, rekryteringsstöd, fastighets- och lokalfrågor samt växelfunktion. Serviceförvaltningen har ca 350 medarbetare och har sin huvudsakliga lokalisering i Globenområdet.

På Serviceförvaltningen är kompetens och serviceanda en viktig grund för arbetsglädje och goda resultat.

Vi är en transparent och kommunicerande organisation där människor kan, får och vågar. På Serviceförvaltningen bemöts alla med tillit och respekt. Vi tar gemensamt och personligt ansvar för helheten och för vår egen del av arbetet. Vår värdegrund sammanfattas i ordet KÖRA som står för: Kompetens - Öppenhet - Respekt - Ansvar.

Arbetsplatsbeskrivning
Avdelningen för upphandling och inköp genomför upphandlingar som är gemensamma för hela Stockholms stads organisation, förvaltar gemensamma avtal och hanterar stadens process för elektronisk handel. Därutöver genomförs upphandlingar på uppdrag av stadens nämnder och bolag. 

Verksamheten ska i alla sammanhang uppfattas som en modern och effektiv upphandlingsorganisation samt upplevas som en attraktiv och affärsmässig samarbetspartner för såväl uppdragsgivare som leverantörer. Avdelningen har en viktig roll i stadens arbete med att använda offentlig upphandling som ett styrmedel för att driva samhällsutvecklingen i hållbar riktning. Vi är idag 45 medarbetare inklusive avdelningschef. 

Upphandlingsenheten är en del av avdelningen och omfattar för närvarande 16 upphandlare och en enhetschef. Efterfrågan på våra tjänster är stor inom staden och vi söker nu ytterligare upphandlare.

Arbetsbeskrivning
Arbetet som upphandlare är utåtriktat, fullt av utmaningar och ingen dag är den andra lik. Dina arbetsuppgifter består i huvudsak av att som projektledare ansvara för planering och genomförande av upphandlingar med skiftande komplexitet och omfattning inom olika varu- och tjänstekategorier. Att förvalta och följa upp avtal är en viktig del av arbetet.

Du ansvarar för att självständigt och i grupp upprätta och sammanställa upphandlingsdokument och avtal samt ansvara för anbudsutvärdering. Arbetet omfattar också ansvar för uppföljning och förvaltning av avtal samt rådgivning kring upphandlings- och inköpsfrågor. Du har kontinuerlig kontakt och dialog med såväl uppdragsgivare som leverantörer och, inte minst, med stadens verksamheter. Du förväntas delta aktivt i verksamhetens utvecklingsarbete avseende arbetsmetoder och gemensamma processer.

Din kompetens och erfarenhet
Vi söker dig som har akademisk examen, eller annan eftergymnasial utbildning, med inriktning mot upphandling/inköp, juridik, ekonomi, teknik eller annan relevant inriktning. Du har erfarenhet av arbete med offentlig upphandling samt kunskap om lagen om offentlig upphandling och andra tillämpliga regelverk. Du har erfarenhet av att som projektledare leda både mindre och större projekt. Det är meriterande om du har erfarenhet av avtalsförvaltning och kommunal verksamhet. Du har mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och följande kompetenser:

Du har ett affärsmässigt sinnelag och är nyfiken, kreativ och samtidigt analytisk. Du är tillmötesgående och har intresse, vilja och förmåga att lyssna in behov och leverera lösningar. Du organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt och har också förmågan att behålla lugnet i stressiga situationer. Du uppskattar samarbete med andra människor och kommunicerar på ett konstruktivt och smidigt sätt.

Känner du igen dig i ovanstående beskrivning och vill utvecklas som person samt vara delaktig i utvecklingen av Stockholms stads upphandlingsverksamhet? Är du dessutom prestigelös och intresserad av vara del av en större arbetsgrupp som månar om erfarenhetsutbyte så är du varmt välkommen med din ansökan!

Anställningsform Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning Heltid
Tillträde Tillträde snarast eller efter överenskommelse
Antal lediga befattningar 2
Sysselsättningsgrad 100 %
Ort Stockholm
Län Stockholms län
Land Sverige
Referensnummer 2018/245
Kontakt
  • Gunilla Dahl, HR-konsult, 08-508 11 738
  • Stefan Tengbom, Enhetschef, stefan.tengbom@stockholm.se
  • Liselothe Engelgren, Avdelningschef, liselothe.engelgren@stockholm.se
Facklig företrädare
  • Luis Lopez, Vision, 08-508 27 929
  • Anna-Maja Hellberg, SACO, 08-508 40 624
Publicerat 2018-01-12
Sista ansökningsdag 2018-01-26

Att arbeta i Stockholms stad

Att jobba i Stockholms stad

Ta reda på hur det är att jobba i Stockholms stad genom vår karriärsida.

Till Karriärsidan