Enhetschef med goda ledaregenskaper till Stockholms Trygghetsjour

Stockholms Stad, Äldreförvaltningen, Stockholms Trygghetsjour

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.

Äldreförvaltningen ansvarar för kommunövergripande frågor rörande äldreomsorg, samt för att i dialog med stadsdelsnämnderna samordna, utveckla och följa upp äldreomsorgen i staden.

Arbetsplatsbeskrivning

Stockholms Trygghetsjour är en av tre avdelningar inom äldreförvaltningen. Inom avdelningen finns fyra enheter.

  • Jourpatrullen åtgärdar akut uppkomna hjälp- och omvårdnadsbehov under kvällar, nätter och helger om dessa behov inte kan tillgodoses på annat sätt.
  • Handläggningsenheten hanterar och förmedlar lediga platser till vård- och omsorgsboenden samt söker placeringar för dem som har akut behov av plats i samband med utskrivning från sjukhus/korttidsvistelse.
  • Teknikenheten sköter installation av trygghetslarm och all tillhörande administration samt tar emot och åtgärdar larmanrop från äldre och funktionshindrade i ordinärt boende.
  • Trygghetsjouren är den myndighet som under kvällar, nätter och helger handlägger och biståndsbedömer akut uppkomna hjälp- och omvårdnadsbehov inom äldre- och funktionshinderområdet samt arbetsleder omvårdnadspersonal då ordinarie arbetsledare inte är tillgängliga.

Totalt arbetar ca 75 personer inom dessa enheter. Arbetsplatsen är belägen i Söderhallarna vid Medborgarplatsen.

Vi söker nu en enhetschef till Handläggningsenheten och Jourpatrullen.

Arbetsbeskrivning

Som enhetschef vid Stockholms Trygghetsjour är du direkt underställd avdelningschefen och ingår i avdelningens ledningsgrupp. Du ansvarar för att utveckla och driva arbetet inom jourpatrullen och handläggningsenheten.

Du ansvarar för personal, budget, arbetsmiljö samt metodutveckling. Du planerar, leder, utvecklar och kvalitetssäkrar verksamheten mot uppsatta mål, ekonomiska ramar och resultat. Vidare ingår ansvar för rekrytering och anställning, personaladministration, personalvård och kompetensutveckling i tjänsten. Då enheten är relativt liten är det begränsat med en del stödfunktioner, vilket innebär att du behöver vara handlingsinriktad och kunna lösa saker själv som dyker upp.

Du deltar i utvecklingen av organisationen och till att främja god arbetsmiljö och goda relationer såväl internt som externt. Detta innebär bland annat att du samarbetar med stadens stadsdelsförvaltningar och andra myndigheter. En del möten hålls på kontoret i Farsta.

Kvalifikationer

söker dig med relevant akademisk examen eller annan utbildning som kan anses likvärdig. Du ska ha erfarenhet inom äldreomsorg samt väldokumenterad erfarenhet av personalansvar och arbetsledning. Du uttrycker dig väl, både muntligt och skriftligt.

Vi söker dig som är en trygg, ansvarsfull och tydlig ledare. Därför är du bra på att driva din linje och kunna bemöta argument och förslag. För att lyckas i rollen bör du även vara duktig på samverkan, både internt och externt. Du behöver även vara genuint intresserad av ditt arbete som du ständigt vill utveckla.

Att skapa goda relationer och att samarbeta är en naturlig del i ditt dagliga arbete och i din ledarstil. Det gör du genom att vara på plats och närvarande i det dagliga arbetet. Viss omvärldsbevakning krävs för att fånga upp tendenser i och utanför staden vilket kräver att du är lyhörd och nyfiken.

Utöver detta leder du kvalitetsutveckling och förändringsarbete. Du skapar engagemang och delaktighet och har lätt för att kommunicera verksamhetens mål och resultat. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Välkommen med din ansökan!

Villkor

Arbetstiden är förlagd mån-fre, dagtid 39,5 tim/v.

Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion, funktionsnedsättning och ålder.

Anställningsform Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning Heltid
Tillträde Snarast/enligt överenskommelse
Antal lediga befattningar 1
Sysselsättningsgrad 39,50
Ort Stockholm, Södermalm
Län Stockholms län
Land Sverige
Referensnummer 2018/769
Kontakt
  • Annelie Svensson, Avdelningschef, 08-508 362 27
  • Bo-Bertil Larson, HR-konsult, 08-508 117 17
Facklig företrädare
  • Jösta Claeson, Vision, 08-508 25 229
  • Kerstin Winblad, SACO, kerstin.winblad@stockholm.se
  • Karin Wrannvik, Ledarna, 076-12 90 750
  • Ulf Bjerregaard, Kommunal, 076-12 12 220
Publicerat 2018-02-06
Sista ansökningsdag 2018-02-27

Att arbeta i Stockholms stad

Att jobba i Stockholms stad

Ta reda på hur det är att jobba i Stockholms stad genom vår karriärsida.

Till Karriärsidan
Läs mer om oss här

Dela länkar