Skolkurator till Hökarängsskolan

Stockholms Stad, Utbildningsförvaltningen

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.

I Stockholms stad finns drygt 140 grundskolor och knappt 30 gymnasieskolor med olika inriktningar. Hos oss hittar du nya utmaningar utan att behöva byta arbetsgivare. Med Stockholms stad som arbetsgivare gör skickliga lärare skillnad på riktigt.

I våra skolor ska varje elev få möjlighet att nå toppen av sin potential. För att nå dit behöver vi de absolut bästa lärarna. Därför ska alla våra lärare:

  • Ta ansvar för och ha insikt om elevernas resultat, vilket innebär att vara lyhörd för varje elevs förutsättningar och behov.
  • Ha höga förväntningar på eleverna och deras förmåga att utvecklas.
  • Fånga och stimulera elevernas nyfikenhet, intresse och lärande.
  • Ta ansvar för relevant kompetensutveckling för att utvecklas och växa i professionen.

Arbetsplatsbeskrivning

Hökarängsskolan omfattar årskurserna 1-9 och förskoleklass samt fritidshem, fritidsklubb och grundsärskola. Verksamheten omfattar cirka 600 elever, varav högstadiet är treparallelligt åk 7-9 med cirka 250 elever.  I Hökarängsskolans skolpliktsområde finns flera ungdomsboenden för ensamkommande barn och skolan tar emot elever från olika delar av världen under läsåret. Skolans profiler är basket, idrott, musik samt bild&form.

Hökarängsskolan ska vara en skola för var och en och för alla: Varje elev ska vara i goda lärprocesser, trivas och må bra här och nu och lämna skolan med goda resultat och väl rustad för framtiden. Personalen ska vara engagerad och ha höga förväntningar på varandra, sig själva och eleverna. Eleverna ska vara engagerade, delaktiga och ansvarstagande.

Hökarängsskolan har de senaste på olika sätt arbetat för ytterligare ökad måluppfyllelse, för att hitta förbättringsmöjligheter i undervisningen, i skolans organisation, resursutnyttjande och kompetenssammansättning för att därefter genomföra förbättringarna. Det främjande elevhälsoarbetet och trygghetsarbetet är centralt. Alla elever ska nå målen och så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling.

Skolan har tagit ytterligare steg i det kollegiala lärandet och alla lärare deltar i ett långsiktigt utvecklingsarbete - inklusive kompetensutveckling för all personal- i samarbete med Visible Learning Plus, Challenging Learning. 

Hela vårt högstadium åk 6-9 har sedan höstterminen flyttat in i lokaler på Kvickensvägen under tiden som Hökarängsskolan renoveras. Här finns möjlighet att tillsammans med skolans elevhälsopersonal och lärare skapa nya rutiner och fortsätta utveckla verksamheten.

Läs mer om vår skola på www.hokarangsskolan.stockholm.se


Arbetsbeskrivning

Vi söker en skolkurator med social och psykosocial kompetens på individ-, grupp-, organisations- och samhällsnivå för att främja elevernas lärande och utveckling. Ditt uppdrag på Hökarängsskolan blir att tillsammans med övrig personal, tidigt identifiera elever i behov av stöd, genomföra kartläggningar och behovsanalyser för att stödja elevernas utveckling mot utbildningens mål. Insatserna följs upp och utvärderas kontinuerligt. Trygghetsarbetet är centralt.

I arbetsuppgifterna ingår även:
- stöd för enskilda elever och grupper av elever på lektioner och raster
- stöd och motivationssamtal med enskilda elever och vårdnadshavare
- arbete med elever i grupp i främjande och förebyggande syfte eller vid speciella problemsituationer
- främjande och förebyggande arbete på organisations-, grupp- och individnivå
- samverkan med socialtjänst, ungdomsmottagning, psykiatri, polis etc.
- handledning/konsultation/samtalsstöd för enskilda lärare och arbetslag
- Dokumentation


 
Kvalifikationer

Vi söker dig som är utbildad socionom med bred kompetens och erfarenhet av arbete med barn och ungdomar, gärna i skola. Vi önskar att du:

- har god förmåga att skapa kontakt och allians
- är projektinriktad och målfokuserad och har förmåga att starta, genomföra och följa upp nya aktiviteter
- har ett engagerat, motiverande och aktivt arbetssätt för att hjälpa eleverna att nå sina mål  
- har god förmåga att dokumentera, administrera och strukturera.

Erfarenhet krävs.

Anställningsform Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning Heltid
Tillträde 180806
Antal lediga befattningar 1
Sysselsättningsgrad 100
Ort Stockholms stad
Län Stockholms län
Land Sverige
Referensnummer 2018/2423
Kontakt
  • Fatima Messili, 08-50847573
Publicerat 2018-04-16
Sista ansökningsdag 2018-05-27

Att arbeta i Stockholms stad

Ta reda på hur det är att jobba i Stockholms stad genom vår karriärsida.

Till Karriärsidan
Läs mer om oss här

Dela länkar