Överförmyndarförvaltningen söker arkivarie till IT-projekt

Stockholms Stad, Överförmyndarförvaltningen, Registratur och arkiv

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.

Stockholm överförmyndarförvaltning är en del av Stockholm stad och den största överförmyndarförvaltningen i landet med drygt 10 000 ärenden. Vi är en tillsynsmyndighet men också ett specialforum för svensk och internationell förmyndarskapsrätt med många komplexa ärenden. Kraven på oss är därför höga. Vår vision är en helt digital ärendehantering med användande av e-tjänster. Vi vill göra diariet mer tillgängligt och anpassat till förvaltningens verksamhet samt uppnå en effektivare och mer kvalitetssäkrad ärendehanteringsprocess.


Arbetsbeskrivning

Som en av Stockholms stads fackförvaltningar arbetar vi med ständig förbättring. En av våra stora utmaningar idag är att digitalisera vår verksamhet, med akthantering, verksamhetssystem och arbetssätt. I och med det arbetet behöver vi en arkivarie som kan se till att förvaltningen tar sig in i det digitala snabbt, rättssäkert och effektivt!

Som arkivarie hos oss tillhör du organisatoriskt enheten arkiv och registratur som består av sex personer. Till en början kommer du framförallt att arbeta med vårt digitaliseringsprojekt.

Dina arbetsuppgifter i samband med projektet kommer bland annat att vara att ansvara för att överförmyndarförvaltningens ärendehantering sköts på ett korrekt sätt vid en digitalisering samt att det nya systemet lever upp till krav som ställs enligt arkivlagen och stadsarkivets föreskrifter.

Du kommer att arbeta med alla förvaltningens processer som hör till enheten arkiv och registratur. Du kommer att vara övergripande ansvarig för processerna och arbetar tillsammans med enhetschef med dessa. Du kommer också att leda arbetet med att digitalisera förvaltningens akter som idag finns i analog form.

Dina arbetsuppgifter som arkivarie kommer att vara ansvar för dokumenthantering. Du ansvarar också för leverans till e-arkivet och samordning av förvaltningens processer.

Kvalifikationer

Vi vill att du har en högskoleutbildning inom arkivkunskap och dokumenthantering. För att klara av den utmaning vi står inför önskar vi att du har flera års erfarenhet av att arbeta som arkivarie och gärna i en digital miljö. Utöver det vill vi att du har erfarenhet av att arbeta i projekt och troligtvis har du varit delaktig vid en digitalisering av ett ärendesystem och analogt arkiv. Du har kunskap gällande digitalt bevarande samt gedigna IT-kunskaper.

Som person är du driven och ambitiös och trivs med att leda ett förändringsarbete. Det är av stor vikt att du har förmågan att få saker och ting att hända. Du har mycket god kommunikativ förmåga samt har vana att leda workshops och hålla i utbildningar. Du tar ansvar för att planera och prioritera ditt arbete. Att samarbeta och ge god service är självklart för dig.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Mycket god datavana är en förutsättning.

 

Anställningsform Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning Heltid
Tillträde enligt överenskommelse
Antal lediga befattningar 1
Sysselsättningsgrad 100%
Ort Vällingby
Län Stockholms län
Land Sverige
Referensnummer 2017/7124
Kontakt
  • Anna Nordin Larsson, 0850829724
  • Lisa Kringsberg, 0850829725
Facklig företrädare
  • Hans Lind, Vision, 08-508 29 903
  • Susanna Boqvist, Saco, 08- 508 29 698
Publicerat 2017-10-19
Sista ansökningsdag 2017-11-19
Utbildningskrav Högskola/universitet

Att arbeta i Stockholms stad

Att jobba i Stockholms stad

Ta reda på hur det är att jobba i Stockholms stad genom vår karriärsida.

Till Karriärsidan
Läs mer om oss här

Dela länkar