Skolkurator/socialpedagog åk 1-3

Söderholmsskolan

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.

Beskrivning
Söderholmsskolan är en arbetsplats där liten som stor ska må gott i kropp och knopp! Skolan är en kommunal grundskola som ligger i Vårberg, vackert belägen ett stenkast från Mälarens strand och med gångavstånd till Vårbergs centrum. Skolan är trygg och trivsam och har ca 370 elever från förskoleklass till åk 6 samt 60 personal. Skolans organisation bygger på årsvisa arbetslag i åk F-3 med integrerat fritidshem, åk 4-6ab samt praktisk-estetiska lärare. Fritidhemspersonalen ingår också i arbetslagen F-3 och bidrar till elevernas utveckling och lärande genom samverkan. Skolan har en öppen fritidsverksamhet för elever i årskurserna 4-6. Personalen i skolans samtliga verksamheter visar på stort engagemang och skicklighet, de ser möjligheter och bidrar till skolans positiva utveckling. Skolans samlade kompetens är mycket hög. Den unika elevsammansättningen bidrar till en hög trivsel hos såväl elever som personal. Skolans elever känner sig trygga, sedda och upplever att de får mycket stöd och hjälp. Alla som arbetar i skolan anser att varje elev som går på Söderholmsskolan ska få en utbildning av hög kvalitet som ger eleverna kunskaper för livet, en vilja och möjlighet att välja sin egen framtid.

Arbetsuppgifter

Detta är en skolkurators mål och uppdrag inom ramen för verksamhetens mål:
-Trygga elever med ökad självkänsla, studiemotivation och goda kunskaper i en lugn och trivsam skolmiljö.
-Söderholmsskolans skolkurator arbetar förebyggande och uppsökande inom skolan genom närvaro och en tillgänglighet där eleverna finns.
-Skolkuratorn arbetar i nära samarbete med berörda elever, föräldrar och pedagoger för att på bästa sätt förstå, lyssna på och tillmötesgå elevernas behov.
I detta arbete ingår samtal i olika former och det kan t ex vara stöd-, motivations-, kris eller konfliktsamtal.
Samtalen kan även vara utredande, rådgivande och bearbetande tillsammans med elever och deras familjer.
Ibland kan även samtal genomföras i konsultation för skolpersonal och andra samarbetspartners.
- Söderholmsskolans kurator ingår i skolans elevhälsoteam och medverkar i elevhälsomöten samt möten med socialtjänst, barn- och ungdomspsykiatrin, polis och andra myndigheter som har barn som målgrupp för verksamheten.

Kvalifikationer
Vi önskar att du är utbildad socionom och har kunskaper i beteende och samhällsvetenskap såsom socialt arbete, sociologi, psykologi, socialt förändringsarbete, psykosocialt behandlingsarbete samt socialrätt och juridik. En förutsättning för det skolkurativa arbetet är professionella kunskaper i samtalsmetodik.
Arbetet ställer stora krav på självständighet i yrkesrollen och god strukturell förmåga. Du måste ha god samarbetsförmåga och även ha lätt för att skapa förtroendefulla relationer. Andra viktiga egenskaper är en empatisk förmåga och förmåga att fatta omdömesfulla beslut. Detta är en förutsättning för att lyckas i arbetet. Som skolkurator på Söderholmsskolan ser vi att du har erfarenhet av arbete med självständiga samtal med barn och ungdomar inom ramen för socionomutbildningen. Du ska även ha erfarenhet av samarbete med instanser så som socialtjänsten, barn-, och ungdomspsykiatrin och polisen etc.




Anställningsform Tidsbegränsad anställning
Anställningens omfattning Heltid
Tillträde 20170901
Antal lediga befattningar 1
Sysselsättningsgrad 100%
Ort Vårberg
Län Stockholms län
Land Sverige
Referensnummer 2017/668
Kontakt
  • Lena Johansson, biträdande rektor resursteam, 08 50824960
Publicerat 2017-08-22
Sista ansökningsdag 2017-09-05
Utbildningskrav Högskola/universitet

Att arbeta i Stockholms stad

Ta reda på hur det är att jobba i Stockholms stad genom vår karriärsida.

Till Karriärsidan
Läs mer om oss här

Dela länkar