Inköpare

Stockholm Vatten och Avfall , Ekonomi/Upphandling/IT, Upphandling

Stockholm Vatten och Avfall är en samhällsbyggare i framkant som driver och utvecklar vatten- och avfallstjänster med miljöfokus. Varje dag, året runt förser vi 1,5 miljoner stockholmare med rent och gott kranvatten, renar avloppsvatten och ser till att avfallet tas om hand. Tillsammans med invånare, företag och andra intressenter arbetar vi för att Stockholm ska bli världens mest hållbara stad.

Vill du vara med och bidra till att några av våra viktigaste samhällsfunktioner fungerar väl både idag och i morgon? Stockholm växer och vårt bolag har mycket att göra med underhåll och utbyggnad av reningsverk, ledningsnät och avfallshantering för att klara av de krav som en växande befolkning ställer. Vi på upphandlingsenheten stöttar, styr och är mycket delaktiga i genomförandet av inköp och upphandlingar för hela verksamheten och består idag av 15 medarbetare fördelade på ett flertal olika roller. Tillsammans ansvarar vi för att samordna upphandlingar, direktupphandlingar och inköp inom koncernen, följa upp avtalstrohet och säkerställa samarbetet mellan de olika parterna.

Vi har stor spridning på uppdragen och hjälper till med allt från inköp av utsäde till koncernens jordbruksverksamhet till upphandling av stora entreprenader som bygget av ett nytt vattenverk. Vår kompetens och stödfunktion kring inköp och avtalsfrågor i en offentlig verksamhet är mycket efterfrågad inom bolaget och vi behöver därför förstärka vår enhet med en Inköpare.

Arbetsuppgifter och utmaningar

Som Inköpare hos oss hanterar du löpande de ärenden som inkommer till inköpsfunktionen, din roll är att ge service till och bistå verksamheterna i deras inköp, direktupphandlingar och avrop. Du genomför direktupphandlingar i enlighet med LUF/LOU samt EU-principerna och upprättar avtalsvillkor. Du ansvarar också i förekommande fall för genomförandet av avrop genom förnyad konkurrensutsättning, i nära dialog med beställaren. Arbetet innebär mycket samarbete och kontakter både internt och externt.

Mer specifikt innebär arbetet att:

  • Vara en i ett team om tre som ansvarar för att ta hand om inkommande ärenden till inköpsfunktionen
  • Genomföra direktupphandlingar, oftast i konkurrens, samt avrop genom förnyad konkurrensutsättning på ramavtal
  • Genom service och kunskap säkerställa korrekta inköp och avrop.
  • Bidra till arbetet med att kartlägga vilka varor, tjänster och entreprenader som direktupphandlas i syfte att meddela behov om regelrätt upphandling
  • Identifiera möjligheter till förbättringar, exempelvis koordineringsbehov, avtalstexter, effektivisering av rutiner
  • Uppföljning av avtal

I din tjänst kommer du att arbeta med säkerhetsklassad information. Säkerhetsprövning och registerkontroll kommer därför att genomföras i samband med anställning.

Din profil

Vi söker dig som har gymnasial utbildning inom ekonomi- inköp- eller teknik, ytterligare påbyggnadsutbildning ses som meriterande. Du har minst ett års erfarenhet av att självständigt ha genomfört direktupphandlingar i enlighet med LOU/LUF avseende varor och tjänster och du har erfarenhet av offentlig förvaltning eller bolag.

Vi ser också att du har erfarenhet av att upprätta avtal och avtalsvillkor samt kunskaper om standardvillkor såsom ALOS05, ABK09, Incoterms m fl. Tjänsten ställer höga krav på förmåga att uttrycka sig i tal och skrift. Vi ser det som meriterande om du dessutom har arbetat med ett eller flera elektroniska upphandlingssystem, och om du har arbetat i Agresso E-handel.

Som person är du mycket serviceinriktad, noggrann och lyhörd. Du har förmåga att identifiera, analysera och prioritera framgångsfaktorer vid direktupphandling, och du är lösningsorienterad och drivande. Det är viktigt att du har hög integritet och alltid agerar affärsmässigt och professionellt.

Ansökan

Låter det intressant? Skicka då in din ansökan senast den 14 augusti 2018. För ytterligare information om tjänsten kontaktar du enhetschef Jenny Bengtsson, på tfn 08-522 122 17. Våra fackliga representanter för Kommunal, Vision, Saco och Ledarna når du via vår växel 08-522 120 00.

Mer om oss

Vi är en lärande organisation med mycket erfarenhet och kunskap till ditt stöd. Vi erbjuder dig ett roligt och omväxlande jobb med intressanta arbetsuppgifter, duktiga kollegor och ett mycket bra arbetsklimat. Dessutom erbjuder vi goda anställningsvillkor, digitala och flexibla arbetssätt, kontinuerlig kompetensutveckling samt en rad hälsofrämjande fördelar. 

Dienstverband Onbepaalde tijd
Omvang functie Fulltime
Aantal posities 1
Uren 100
Plaats Stockholm
Provincie Stockholms län
Land Zweden
Referentienummer 2018/4861
Contact
  • Jenny Bengtsson, 0852212217
Gepubliceerd 12-07-2018
Uiterste datum 14-08-2018

Att arbeta i Stockholms stad

Att jobba i Stockholms stad

Ta reda på hur det är att jobba i Stockholms stad genom vår karriärsida.

Till Karriärsidan
Läs mer om oss här

Links delen