Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.
Stockholms stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Stockholm kommer att växa till en miljonstad till år 2020 och elevantalet kommer att öka de närmaste åren. Det ställer höga krav på oss som arbetar i staden att bli ännu bättre. Stockholms stad erbjuder spännande och utmanande arbete i ett öppet arbetsklimat som präglas av respekt för allas lika värde. START Stockholm är en mottagandeenhet för nyanlända elever i den kommunala grundskolan och gymnasieskolan. I samband med att eleven fått en skolplats görs en kartläggning av de kunskaper eleven hittills har förvärvat i sitt ursprungsland. Detta görs på elevens starkaste språk med hjälp av tolk och enligt en väl inarbetad rutin. I samband med denna kartläggning får också elevens vårdnadshavare en introduktion till den svenska skolan. Syftet med START Stockholm är att mottagande skolor ska kunna möta eleverna där de befinner sig kunskapsmässigt, och att vårdnadshavarna ska få förståelse för det svenska skolsystemet. Enheten är således en viktig kugge i stadens ansträngning att snarast möjligt säkerställa varje elevs rätt till undervisning baserad på individens enskilda behov och förutsättningar.
För alla kartläggare på START Stockholm ingår det i tjänsten att kartlägga elevers skolbakgrund, kunskaper och förmågor samt informera om svenska skolsystem. Du dokumenterar informationen i en inledande bedömning samt skriver tillhörande profiler. Som specialpedagog på START Stockholm ingår även att:
- vara ensam specialpedagog och agera rådgivare till dina kollegor
- läsa och ge feedback på vad andra skrivit (både språkligt och innehållsmässigt)
- hålla i pedagogiska möten med övriga kartläggare
- möta barn med mycket stora behov, liten eller ingen skolgång, samt få tidigare vårdkontakter. Att genom dessa egna observationer och samtal med föräldrarna skriva en början till pedagogisk bedömning
-ha ansvar för all kartläggning gällande alla barn i behov av särskilt stöd
Lärarlegitimation är ett krav. Därutöver är det nödvändigt med antingen examen som specialpedagog eller speciallärare men då med erfarenhet från särskolan.
Vi söker dig som har:
god datorvana
god pedagogisk kunskap
tidigare erfarenheter av att arbeta med nyanlända inom skola
god vana av att dokumentera
vana av att arbeta med tolk och som uttrycker dig väl på svenska både i tal och i skrift.
Du har arbetat i svensk grundskola efter 2011 och är därmed insatt i den svenska läroplanen LGR 11 samt aktuella kursplaner.
Behärskar du flera språk i tal och skrift ser vi det som meriterande. Vi ser det även som meriterande om du har arbetat på särskola. Företrädesvis söker vi någon med erfarenhet från grundskolan men har du arbetat med elever i olika åldrar är även det meriterande. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet och social kompetens.
För att trivas hos oss behöver du vara bra på att samarbeta, vara självgående och flexibel. För att klara av vad tjänsten innebär behöver du vara strukturerad och ha en god pedagogisk insikt.
Type of employment | Permanent position |
---|---|
Contract type | Full time |
First day of employment | Snarast enligt överrenskommelse |
Number of positions | 1 |
Full-time equivalent | 100% av heltid |
City | Stockholm |
County | Stockholms län |
Country | Sweden |
Reference number | 2018/6527 |
Union representative |
|
Published | 11.Oct.2018 |
Last application date | 25.Oct.2018 11:59 PM CEST |
Identification requirements |
|
Education requirement |
|