Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.
I våra skolor ska varje elev få möjlighet att nå toppen av sin potential. För att nå dit behöver vi de absolut bästa lärarna. Därför ska alla våra lärare:
Arbetsplatsbeskrivning
Anna Whitlocks gymnasium kommer att bli stadens största gymnasieskola med ca 2400 elever fullt utbyggt och vi kommer att erbjuda de högskoleförberedande programmen ES, EK, NA, SA och TE, med elva olika inriktningar/profiler, varav två, Design och Life Science, kommer att finnas på flera program.
Våra lokaler ligger på Hantverkargatan 29, nära stadshuset.
Skolan startar i augusti 2018 med ca 700 elever i årskurs 1 och därtill kommer hela Östra Real att inhysas i skolans lokaler under läsåret 18/19.
Anna Whitlocks gymnasium ska vara en skola för bildning och innovation. Vår tids stora frågor, så som de uttrycks i de globala målen, kommer att genomsyra verksamheten vid Anna Whitlocks gymnasium. Vi är en skola med fokus på utbildning för hållbar utveckling.
Bildning beskriver ett sätt att vara och förhålla sig till omvärlden. Bildning är livslångt och gäller livets alla områden, det förändrar vårt sätt att se på oss själva, varandra och världen.
På Anna Whitlocks gymnasium tillägnar sig eleverna en bildningsnivå som leder till självständighet, integritet och tillit till den egna förmågan.
Innovation förknippas med mod, kreativitet och att använda kunskaper för att våga och vilja ta initiativ till språng mot något nytt och okänt, att erövra handlingskompetens.
För att kunna förverkliga skolans identitet och profiler kommer skolan att ha ett nära samarbete med högskolor/universitet, organisationer och företag.
För att kunna arbeta mot skolans vision organiseras undervisning och lärande i programöverskridande undervisningsteam. Varje team ansvarar för ca 6 klasser och består av 10-12 lärare samt en representant från Elevhälsoteamet.
Elevernas arbetsvecka av består längre sammanhållna arbetspass som möjliggör andra arbetssätt och minskar fragmentiseringen av tid och innehåll för elever och lärare.
Läs mer: http://annawhitlocksgymnasium.stockholm.se
Arbetsbeskrivning
Uppdragets tyngdpunkt ligger i att tillsammans med skolledning leda det roliga och utmanande arbetet med att starta och driva en helt ny skola. Som karriärlärare kommer du förutom undervisning att leda/vara med och leda ett undervisningsteam samt leda kollegor i arbetet med att systematiskt utveckla undervisning inom ramen för skolans FoU-program. Till en början kommer allt fokus att ligga på att konkretisera och omsätta skolans vision till undervisning och lärande för våra elever.
Du ingår i skolans pedagogiska ledningsgrupp, som också utgör FoU-enhet.
Det normala undervisningsuppdraget motsvarande en heltidslärartjänst är något reducerat, hur mycket kan variera beroende på respektive uppdrags innehåll och omfång
Kvalifikationer
Nu söker vi 6-8 förstelärare/lektorer som tillsammans representerar den kompetens och erfarenhet som matchar skolans vision och programutbud.
Du uppfyller de krav som ställs på förstelärare respektive lektorer av Utbildningsförvaltningen i Stockholms stad (se nedan), samt
Kvalifikationskrav för förstelärare
Förstelärare ska
av Skolverket legitimerad lärare och kunna uppvisa denna vid anställning
genom dokumentation kunna redovisa minst fyra års väl vitsordat arbete med undervisning inom ramen för en eller flera anställningar inom skolväsendet
ha visat en särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat och ha ett starkt intresse för att utveckla undervisningen
av huvudmannen, även i övrigt, bedömas som särskilt kvalificerad för undervisning och uppgifter som hör till undervisningen
Genom systematisk och strukturerad dokumentation visat att läraren;
har särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat
kan synliggöra elevernas lärande och resultat
har stort engagemang i undervisning och arbetar för hela skolans och alla elevers utveckling
skapar en trygg lärandemiljö och har höga förväntningar på eleverna och deras förmåga att utvecklas
utvecklar sin praktik och bidrar till kollegors och yrkets kunskapsutveckling
Kvalifikationskrav för att få titeln lektor (och kunna söka lektorat)
För att få titeln Lektor i Stockholms stad, ska läraren uppfylla följande:
Legitimerad lärare.
Licentiat- eller doktorsexamen. Licentiatexamen bör avse ämnesdidaktik eller ett ämne som kan hänföras till ett undervisningsämne alternativt lärare som har avlagt speciallärarexamen och därutöver minst licentiatexamen inom det specialpedagogiska ämnesområdet med nära anknytning till undervisning i den skolform som läraren arbetar.
Under minst fyra års tjänstgöring som lärare inom skolväsendet ha visat pedagogisk skicklighet.
Genom systematisk och strukturerad dokumentation visat att läraren;
har särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat,
synliggör elevernas lärande och resultat,
har stort engagemang i undervisning och arbetar för hela skolans och alla elevers utveckling,
skapar en trygg lärandemiljö och har höga förväntningar på eleverna och deras förmåga att utvecklas,
utvecklar sin praktik och bidrar till kollegors och yrkets kunskapsutveckling.
Den pedagogiska skickligheten ska ha visats genom att läraren har;
breda och gedigna kunskaper inom sitt undervisningsämne eller i ämnesdidaktik,
förmåga att sprida engagemang och intresse för ämnet hos eleverna,
förmågan att göra undervisningen utmanande, spännande och stimulerande,
strävan att utifrån aktuell forskning inom områden med relevans för undervisningen medvetet och systematiskt utveckla elevernas lärande,
samverkat med andra lärare, tagit del av andras kunskaper och erfarenheter och delat med sig av sina egna, och ha drivit skolutveckling utifrån aktuell forskning.
Utbildningsförvaltningens definition av begrepp gällande kvalifikationskraven:
Med genom dokumentation avses:
Med minst fyra års väl vitsordat arbete med undervisning inom ramen för en eller flera anställningar inom skolväsendet, avses:
Läraren ska vidare ha visat en särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat och ha ett starkt intresse för att utveckla undervisningen.
En lärare som får ett lektorat ska av utbildningsförvaltningen, annan huvudman eller Skolverket ha utnämnts till lektor. I samband med att skolan ansöker om att få tilldelning för ett lektorat ska rektor gå i god för att kvalifikationerna uppfylls.
(Ur Utbildningsförvaltningens riktlinjer för tillsättning av karriärtjänster, definition av begrepp)
I ansökan skall visas att såväl minimikraven som kraven på dokumenterat yrkesskicklig lärare uppfyllts. För ansökan till lektorat tillkommer de krav som fastställts nationellt samt de krav som Utbildningsförvaltningen satt upp. Kopior på dokument som eventuellt åberopas som särskilt kvalificerande skall läggas med i ansökan.
Forma zatrudnienia | Umowa o pracę na czas nieokreślony |
---|---|
Etat | Cały etat |
Rozpoczęcie zatrudnienia | 6 augusti 2018 |
Liczba wolnych stanowisk | 6 |
Czas pracy | 100 % |
Miejscowość | Stockholm |
Powiat | Stockholms län |
Państwo | Szwecja |
Numer referencyjny | 2017/7654 |
Kontakt |
|
Opublikowane | 10.11.2017 |
Termin ostateczny wysłania podania | 24.11.2017 |
Wymagania legitymacji |
|
Wymagane wykształcenie |
|